Η γιατρός Μαρία Αγγελικούση, κόρη του οραματιστή Γιάννη Αγγελικούση και εγγονή του ασυρματιστή Αντώνη Αγγελικούση που συμμετείχε στην απαγωγή του Γερμανού στρατηγού Κράιπε, σήμερα κατέχει την πρώτη θέση στον ετήσιο πίνακα που καταρτίζει η Newsfront – Naftiliaki, όσον αφορά στη χωρητικότητα των πλοίων που διαθέτουν οι Έλληνες εφοπλιστές με 24.822.873 dwt.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Τα 140 πλοία που απαρτίζουν τον στόλο της Μαρίας Αγγελικούση στις δύο βασικές εταιρείες Maran Gas και Maran Tankers είναι 52 δεξαμενόπλοια, 51 Bulk Carriers και 37 πλοία LNG.
Παράλληλα η Μαρία Αγγελικούση έχει υπογράψει συμβόλαια με Ναυπηγεία για την ναυπήγηση άλλων 8 πλοίων LNG και 5 πλοίων τάνκερ.
Ο στόλος της οικογενειακής ναυτιλιακής επιχείρησης έχει ακόμα μια εξαιρετικά σημαντική πρωτιά: Σχεδόν όλα τα πλοία ταξιδεύουν με ελληνική σημαία και μεγάλο αριθμό Ελλήνων εφοπλιστών.
Να αναφέρουμε ότι από τα 40 πλοία LNG (ήδη προστέθηκαν 3 πλοία σε αυτά που αναφέρονται στον πίνακα της Naftiliakis) τα 37 είναι με ελληνική σημαία και 3 με σημαία Marshall Islands.
Επίσης, από το 8 πλοία υπό ναυπήγηση LNG, τα 6 είναι γραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο και 2 στο νηολόγιο Marshall Islands.
Η Μαρία Αγγελικούση, από την πρώτη ημέρα που ανέλαβε την ευθύνη της διεύθυνσης του ναυτιλιακού κολοσσού που δημιούργησε ο παππούς της και γιγάντωσε ο πατέρας της Γιάννης, έδειξε τις προθέσεις της.
Ξεκίνησε την σταδιακή αντικατάσταση των έμπειρων και έμπιστων στελεχών, όπως του Γιάννη Πλατσιδάκη και Σταύρου Χατζηγρηγόρη, αλλά και άλλων χαμηλόβαθμων διευθυντών. Με άλλα λόγια ο σχεδιασμός της νέας επιτελικής ομάδας διαμορφωνόταν όσο ζούσε ο Γιάννης Αγγελικούσης.
Αυτό σημαίνει πως η διάδοχη κατάσταση – μετάβαση ήταν ομαλή συνεπώς κρίνεται επιτυχημένη.
Στο πλαίσιο αυτό των αλλαγών με στόχο την περαιτέρω εκτίναξη του στόλου, κυρίως των LNG, η Μαρία Αγγελικούση προχώρησε σε μια σημαντική επιλογή.
Προσέλαβε τον Sveinung Stohle, ο οποίος κατείχε πριν από λίγες ημέρες την θέση του CEO της νορβηγικής Hoegh LNG και αποχώρησε, προφανώς γιατί είχε έρθει σε συμφωνία με την πανίσχυρη εφοπλίστρια.
Η θέση του Sveinung Stohle, που όπως αποκαλύφθηκε πρόσφατα θα είναι αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος στα γραφεία της Αθήνας, ίσως προμηνύει και σημαντικές αλλαγές στη δομή του ομίλου και όχι μόνο.
Πως η γιατρός Μαρία Αγγελικούση ασχολήθηκε με την Ναυτιλία;
Η Μαρία, μεγάλωσε και σπούδασε ιατρός στη Μεγάλη Βρετανία, όπου και εργάστηκε για αρκετά χρόνια. Όμως, την έπεισε ο πατέρας της Γιάννης Αγγελικούσης να ασχοληθεί συστηματικά με την ναυτιλιακή επιχείρηση. Άλλωστε, έφερε το όνομα της γιαγιάς της Μαρίας, κόρης του εφοπλιστή Παπαλιού και κληρονόμησε ισχυρά ναυτιλιακά γονίδια.
Η Μαρία, ως γιατρός, έκανε ταξίδια στη Νότια Αφρική, συμμετέχοντας σε ανθρωπιστικές αποστολές. Σε συνέντευξη της και απαντώντας στο ερώτημα «πως μια γιατρός θα ασχοληθεί με την ναυτιλία», απάντησε: «Η συναναστροφή ως γιατρός με πολύ κόσμο και η ικανότητα που αποκτάς να διαβάζεις τους ανθρώπους είναι και αυτό κλειδί για την ενασχόλησή μου με τη ναυτιλία».
Η Μαρία Αγγελικούση είναι παντρεμένη με τον Σερβικής καταγωγής πρίγκιπα, απόγονο του τέως Βασιλιά Καραγεώργεβιτς της Σερβίας.
Η ιστορία της οικογένειας Αγγελικούση
Η οικογένεια Αγγελικούση έχει βαθιές ρίζες στη ναυτιλία. Ο παππούς Αντώνης είχε ναυπηγήσει στη Σύρο το ιστιοφόρο «Ταξιάρχης», χωρητικότητας 750 τόνων. Η καταγωγή της οικογένειας είναι από την Χίο. Γεννήθηκε στα Καρδάμυλα της Χίου το 1918. Εκεί φοίτησε στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο. Αμέσως μετά ακολούθησε τον θαλασσινό δρόμο.
Πολέμησε εναντίον των εισβολέων Γερμανών το 1944. Με την επικράτηση των Γερμανικών Στρατευμάτων, μετέβη στη Μέση Ανατολή. Στην Αίγυπτο ήρθε σε επαφή με τους Συμμάχους και κατ’ εντολή τους μαζί με Έλληνα αξιωματικό πήγε κρυφά με υποβρύχιο στην Κρήτη και συντόνιζε τις πατριωτικές οργανώσεις. Μάλιστα ο ίδιος συμμετείχε ενεργά στην ριψοκίνδυνη αποστολή της απαγωγής και αιχμαλωσίας του Γερμανού Στρατηγού Κράϊπε, που έγινε στις 26 Απριλίου 1944.
Το μεγάλο άλμα
Μετά τον πόλεμο σταδιοδρόμησε στο εμπορικό ναυτικό, ως ασυρματιστής. Το 1949 -50 αποφάσισε να κάνει το μεγάλο άλμα. Έγινε εφοπλιστής, ρισκάροντας τις οικονομίες του.
Ο Αντώνης Αγγελικούσης, ήταν ένας αυτοδημιούργητος εφοπλιστής. Μέσα σε 20 χρόνια εξελίχθηκε ανάμεσα στους κορυφαίους της Ακτής Μιαούλη. Η ναυτιλιακή κρίση στη δεκαετία του ’80 τον βρήκε στη διαδικασία ανάπτυξης του στόλου του και ήταν από τους ελάχιστους εφοπλιστές που δεν υπέστειλε την ελληνική σημαία από τα πλοία του.
Άνθρωπος διορατικός, δημιούργησε σε συνεργασία με την Τράπεζα American Express, εταιρεία πλοιοκτησίας και διαχείρισης πλοίων και άντλησε από τη διεθνή χρηματαγορά κεφάλαια για την απόκτηση πλοίων.
Το 1946, νυμφεύθηκε με την Μαρία Παπαλιού και έκαναν δύο παιδιά. Τον Γιάννη και την Άννα.
Σε μια συνέντευξη του, ο Αντώνης Αγγελικούσης αναφέρθηκε σε συνεργασία με ένα φίλο του που του έλεγε «να μην έχει όλα τα αβγά σε ένα καλάθι» και τον έπεισε να συμμετέχει στην κατασκευή και εκμετάλλευση μιας ξενοδοχειακής μονάδας.
Για αυτή την εμπειρία του, σχολίαζε: «εκτός από το αρχικό κεφάλαιο που κατέθεσα, κάθε χρόνο με την έκδοση του ισολογισμού, καταθέτω και το δικό μου μερτικό στις ζημιές. Τα αβγά δεν πρέπει να τα βάζεις όλα σε ένα καλάθι, αλλά όταν τα βάλεις και σε δεύτερο, πρέπει να έχεις εξασφαλίσει τον έλεγχο και την παρακολούθηση, αλλιώς τα αβγά θα σπάσουν ή θα τα κλέψει αυτός που τα παρακολουθεί».
Το 1989, ο Αντώνης Αγγελικούσης πέθανε και τον διαδέχθηκε ο γιος του Γιάννης. Έκτοτε, η ναυτιλιακή επιχείρηση προχώρησε με ταχείς ρυθμούς, αυτόνομη και χωρίς να αντλήσει κεφάλαια από τα Χρηματιστήρια.
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες ο στόλος της οικογενειακής επιχείρησης γιγάντωσε και βρίσκεται στην κορυφή της ελληνικής ναυτιλίας, αναζητώντας συνεχώς νέους δρόμους στη διαχείριση των πλοίων με σεβασμό στην παράδοση που θέλει να παραμένει πιστή στην ελληνική σημαία.
Μεταξύ 1987 και 1988 έκανα τρίτος μηχανικός σε ένα φόρτσουν της ANANGEL του ΑΓΓΕΛΙΚΟΥΣΗ τότε πρέπει να ζούσε ακόμα ο Αντώνης Αγγελικούσης.. Ήμασταν στην Αμερική συγκεκριμένα στο Χιούστον και έπαθα ατύχημα σπάζοντας το χέρι μου…Γύρισα στην Ελλάδα και αφού πέρασε ένα μήνας ανάρρωσης και ένοιωθα καλά το χέρι μου και παρόλο που ο γιατρός ήθελε να μου δώσει και άλλη αναρρωτική άδεια που δεν την δέχτηκα…..Πήγα λοιπόν στην εταιρία που αν θυμάμαι καλά ήταν Ακτή Μιαούλη 25 να πληρωθώ της ημέρες αδείας του ατυχήματος ..Τότε αρχή καπετάνιος στα πληρώματα ήταν ο Καπετάν Βρεττάκος και τα πληρώματα τα κανόνιζε ο Απόστολος ..Όταν πήγα λοιπόν να πληρωθώ μου είπαν να πάω ξανά σε μία εβδομάδα να ετοιμάσουν τι κάνει να πάρω.. Και μετά αφού πέρασε η εβδομάδα πήγα πάλι ο υπάλληλος πού θα μου έδινε το χαρτί πληρωμής ήταν στον τρίτο όροφο πήγα λοιπόν επάνω και μου λέει ξέρεις είναι να πάρεις πχ 200 χιλιάδες αλλά θα σου δώσουμε 100.. Και γιατί ρε παιδιά τα μισά? το χέρι μου έσπασα δεν την κοπάνισα χωρίς να έχω τίποτα…Ξέρεις μου είπε ο υπάλληλος που δεν θυμάμαι το ονομά του το μόνο που θυμάμαι ήταν κύπριος είναι εντολή του κύριου ΚΑΝΕΛΑΚΗ….Και να μην τα πολυλογώ με πιλάτευσαν καμία εβδομάδα ακόμα και όταν τους είπα ότι θα καταφύγω στα σωματεία με έστειλαν στον καπετάν Γιάννη τον Βρεττάκο ο οποίος με ρώτησε πάλι. Δεν γίνετε αυτό το ποσόν να πάρεις τα μισά? όχι καπετάν Γιάννη του είπα και τότε μου έδωσαν το τσέκ με αυτά που έπρεπε να πάρω…Όταν πήγα να ζητήσω ξανά εργασία με έστειλαν στο Βρεττάκο και τι μου είπε εκείνος? Να για ετούτη την ώρα σε ρώτησα αν γίνετε να πάρεις τα μισά και δεν μου ξαναέδωσαν εργασία….Αυτά λοιπόν για αυτούς που τους θεωρούν ψυχοπονιάριδες και είναι και περήφανοι για αυτους…
Οταν η πατριδα διαθετει προσωπικοτητες παγκοσμιου βεληνεκους αισθανομαι υπερηφανος ιδιαιτερα οταν προκειται για την κορη συμμαθητου μου στην ΙΩΝΙΔΕΙΟ που για τρια χρονια ειμαστε στο ιδιο θρανιο.Ευχομαι καλοτυχια υγεια και προοδο στο εργο της
Ο γιος μου σπουδάζει για Α, Μηχανικός εύχομαι στο μέλλον να τόν βοηθήσει ό Θεός και να συνεργαστούν
Με αγαπη και εκτιμηση για ενα λαμπρο μελλον.
Α’ Μηχανικος ”MARAN HARMONY”