Με δύο ακόμη τερματικούς σταθμούς αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG, πέραν αυτού της Ρεβυθούσας, η Ελλάδα ενισχύει την ασφάλεια εφοδιασμού της σε φυσικό αέριο και μπαίνει δυναμικά στο παιχνίδι της διαμετακόμισης, αξιοποιώντας τη στρατηγική της θέση και τους νέους διαδρόμους για την τροφοδοσία της Ευρώπης και των Βαλκανίων (αγωγός Tap και IGB, διασυνδετήριος αγωγός IGB και το σχέδιο διασύνδεσης Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας).
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!κείμενο Χρύσα Λιάγγου
Ελληνικοί ενεργειακοί όμιλοι αξιολογώντας εγκαίρως τον ρόλο που καλείται να παίξει το φυσικό αέριο ως καύσιμο-γέφυρα στην πορεία προς την ενεργειακή μετάβαση και τις ανάγκες των χωρών των Βαλκανίων για διαφοροποίηση των πηγών της από τον μοναδικό προμηθευτή, τη ρωσική Gazprom, σχεδίασαν και προωθούν υποδομές για την είσοδο στο ελληνικό σύστημα LNG που μέσω του διεθνών διασυνδέσεων θα διοχετεύεται στις γειτονικές αγορές, ανακόπτοντας έτσι και την εξάρτησή τους από την Τουρκία, η οποία πέραν των διερχόμενων αγωγών επί των εδαφών της έχει επενδύσει τα τελευταία χρόνια και σε υποδομές LNG στοχεύοντας να αναδειχθεί σε Hub της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Οι υποδομές αποθήκευσης και τερματικών σταθμών LNG αποτελούν εξάλλου στρατηγική επιλογή της Ε.Ε. για την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της, η οποία ενισχύεται μετά την τρέχουσα κρίση των τιμών, που ανέδειξε τη σημαντική ακόμη εξάρτησή της από τη Ρωσία παρά τις πολιτικές διαφοροποίησης των τελευταίων δεκαετιών.
FSRU Aλεξανδρούπολης
Ενα βήμα πριν από τη λήψη επενδυτικής απόφασης βρίσκεται ο τερματικός σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης (FSRU Aλεξανδρούπολης). Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 363,7 εκατ. ευρώ αποτελείται από μια πλωτή μονάδα παραλαβής και προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG και από ένα σύστημα υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού μέσω του οποίου το αέριο θα μεταφέρεται στο εθνικό σύστημα μεταφοράς.
Το FSRU Aλεξανδρούπολης θα αποτελέσει την τέταρτη πύλη εισαγωγής φυσικού αερίου στη χώρα μας με μέγιστη δυναμικότητα παροχής έως και 944.000 κυβικά μέτρα (κ.μ.) ανά ώρα ή 8,3 δισ. κ.μ. ετησίως και με αποθηκευτική ικανότητα 170.000 κ.μ. υγροποιημένου φυσικού αερίου. Το αέριο μέσω του αγωγού IGB που ολοκληρώνεται στα μέσα του 2022 θα φτάνει στη Βουλγαρία και μελλοντικά στη Σερβία μέσω της διασύνδεσης Βουλγαρίας – Σερβίας. Το έργο έχει συμπεριληφθεί στα ευρωπαϊκά έργα κοινού ενδιαφέροντος (PCI) και τον περασμένο Ιούλιο εξασφάλισε και την έγκριση της Κομισιόν για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ με το ποσό των 166,7 εκατ. ευρώ.
Στην εταιρεία Gastrade του ομίλου Κοπελούζου που αναπτύσσει το project, συμμετέχουν επίσης η Gaslog Investments 100% θυγατρική της εταιρείας Gaslog που κατέχει και διαχειρίζεται πάνω από 35 πλοία μεταφοράς LNG, η ΔΕΠΑ Εμπορίας με ποσοστό 20%, η Bulgartransgaz EAD (BTG) που είναι ο διαχειριστής του εθνικού συστήματος μεταφοράς και αποθήκευσης φυσικού αερίου της Βουλγαρίας με μερίδιο 20% και ο ΔΕΣΦΑ με ποσοστό 20%.
Η χώρα ενισχύει την ασφάλεια εφοδιασμού της σε φυσικό αέριο και μπαίνει δυναμικά στο παιχνίδι της διαμετακόμισης.
Αγ. Θεόδωροι Κορίνθου
Μία ακόμη πύλη εισόδου φυσικού αερίου στη χώρα θα αποτελέσει το FSRU που προωθεί η Motor Oil στις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων στους Αγ. Θεοδώρους Κορίνθου, επένδυση που θα ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ. Η Διώρυγα Gas έχει συμπεριληφθεί στο 10ετές πλάνο ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ (2021-2030) και θα συνδεθεί με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου μέσω χερσαίου αγωγού.
Η χωρητικότητα αποθήκευσης της μονάδας είναι έως 210.000 m3, με δυναμικότητα αεριοποίησης 132.000 MWhs/ημέρα και ετήσια εκτιμώμενη ζήτηση 2,5 bcm. Μέσα στην εβδομάδα ολοκληρώθηκε με επιτυχία η μη δεσμευτική φάση του market test που πραγματοποίησε η εταιρεία, και ξεκινάει η προετοιμασία για τη δεύτερη δεσμευτική φάση με στόχο να έχει ολοκληρωθεί περί τα τέλη του τρίτου με αρχές τετάρτου τριμήνου και να ληφθεί στη συνέχεια η επενδυτική απόφαση. Στόχος της Motor Oil είναι περί τα τέλη της χρονιάς να αρχίσει η κατασκευή του έργου για να τεθεί σε λειτουργία το τελευταίο τρίμηνο του 2023.
Με την ολοκλήρωση του Διώρυγα Gas θα αυξηθεί η δυναμικότητα αποθήκευσης του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου κατά 80% με άμεση συνέπεια στην ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας. Η σημασία της αύξησης αποθηκευτικής δυναμικότητας ΥΦΑ διαφαίνεται σε περιόδους όπως η σημερινή που επικρατούν υψηλές τιμές στις διεθνείς αγορές και η ενεργειακή επάρκεια της χώρας πρέπει να εξασφαλισθεί με το ελάχιστο δυνατό κόστος για τον τελικό καταναλωτή.
Παράλληλα, δημιουργείται μια δεύτερη πύλη εισαγωγής φυσικού αερίου στο νότιο άκρο της Ελλάδας, με τη μεγαλύτερη εγχώρια κατανάλωση, καθώς και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Το έργο θα συμβάλει στην εξυπηρέτηση της αυξημένης ζήτησης φυσικού αερίου λόγω των νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής και των αναπτυσσόμενων αγορών φυσικού αερίου στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια.
Ο σχεδιασμός του FSRU της Motor Oil προβλέπει και την εισαγωγή υδρογόνου και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ώστε η Διώρυγα Gas να καταστεί πρωτοπόρος δύναμη κατά τη μετάβαση στη νέα εποχή με χρήση καθαρότερων πηγών ενέργειας.
Εναλλακτικές πηγές
Με την ολοκλήρωσή τους και τη λειτουργία τους τα δύο νέα FSRU θα διαφοροποιήσουν στρατηγικά τις πηγές προμήθειας, δεδομένου ότι τώρα και στο ορατό μέλλον το μεγαλύτερο μέρος του φυσικού αερίου που εισάγεται στην Ελλάδα διοχετεύεται μέσω Τουρκίας (Turkstream, Κήποι, TAP). Συνεπώς, θα ενισχύσει την ύπαρξη εναλλακτικών πηγών προμήθειας με τη μορφή LNG που θα εισάγονται χωρίς γεωπολιτικά ρίσκα και περιορισμούς, αφού θα προέρχονται από οποιοδήποτε σημείο του κόσμου.
Oι νέοι σταθμοί LNG, όπως συμβαίνει σήμερα με τη Ρεβυθούσα, θα έχουν τη δυνατότητα να παραλαμβάνουν LNG από διάφορες χώρες, όπως Αλγερία, Αίγυπτος, Νιγηρία, Νορβηγία, Περού, Κατάρ, ΗΠΑ καθώς και φορτία που προέρχονται από άλλα ευρωπαϊκά τερματικά (Ισπανία, Βέλγιο, Iταλία, Ολλανδία).