Κηφισός | Τι πρέπει να γίνει για να έχει λιγότερη κίνηση

Κηφισός | Τι πρέπει να γίνει για να έχει λιγότερη κίνηση

“Για γερά νεύρα η κίνηση στον Κηφισό”, “κόλαση στον Κηφισό”, “με υπομονή θα πρέπει να οπλιστουν οι οδηγοί που κινούνται αυτήν την ώρα στον Κηφισό”. Φράσεις που οι δημοσογράφοι χρησιμοποιούν καθημερινά, πρωί και απόγευμα, για να περιγράψουν την αδιανόητη ταλαιπωρία των οδηγών που κινούνται σε έναν από τους μεγαλύτερους οδικούς άξονες του λεκανοπεδίου που συνδέει το Φάληρο με τη Μεταμόρφωση, τη Λεωφόρο Κηφισού.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

κείμενο Βέτα Μεγάλου

Το πρόβλημα με το σχεδόν μόνιμο μποτιλιάρισμα στον συγκεκριμένο άξονα είναι διαχρονικό και σοβαρό, όσο κι αν η Ελληνική Αστυνομία με πρόσφατο tweet προσπάθησε να το διασκεδάσει..

Με δεδομένο ότι την εποχή του διακτινισμού και των ιπτάμενων αυτοκινήτων πιθανότατα δεν θα την προλάβουμε, ρωτήσαμε συγκοινωνιολόγους και πολεοδόμους τι θα μπορούσε να γίνει σε εύλογο χρονικό διάστημα και χωρίς να χρειαστεί να γκρεμιστεί η Αθήνα, για την αποσυμφόρηση του Κηφισού.

INTIME

Σύμφωνα με τον συγκοινωνιολόγο-πολεοδόμο καθηγητή του ΕΜΠ Θάνο Βλαστό “το πρόβλημα ξεκινάει γιατί η Αθήνα χρησιμοποιεί πάρα πολύ αυτοκίνητο την ώρα που δεν έχει το επαρκές οδικό δίκτυο για να το χωρέσει. Δεν υπάρχει επίσης ένας ευρύς δακτύλιος, ένας μεγάλος περιφερειακός ο οποίος θα επέτρεπε σε ένα μέρος του όγκου των αυτοκινήτων να διοχετευθεί εκεί.

Για παράδειγμα εκεί που είναι ο Υμηττός, υπάρχει η περιφερειακή αλλά για το βόρειο τμήμα. Εκκρεμεί η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου που θα είναι η συνέχεια της περιφερειακής μέχρι τον Άλιμο. Αν είχε φτιαχτεί τότε θα είχαμε έναν δεύτερο Κηφισό από την άλλη πλευρά και θα μπορούσε να πάρει ένα μέρος του όγκου των αυτοκινήτων”.

Άμεση απομάκρυνση οχημάτων

Κατά τον Θανάση Τσιάνο, γενικό γραμματέα του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, το πρώτο και κύριο που θα πρέπει να γίνει είναι σωστή διαχείριση του υφιστάμενου οδικού τμήματος και η άμεση απομάκρυνση των οχημάτων που παρεμποδίζουν την απρόσκοπτη ροή της κυκλοφορίας.

“Επειδή γίνονται καθημερινά διάφορα συμβάντα με ακινητοποιημένα οχήματα για διάφορους λόγους, θα ήταν σκόπιμο να υπάρχει άμεση παρέμβαση οδικής βοήθειας ώστε να απομακρύνονται πολύ γρήγορα. Και αυτό θα πρέπει να γίνει σε συντονισμό με την περιφέρεια και με την αστυνομία” λέει ο κ. Τσιάνος στο Magazine και εξηγεί:

“Θα μπορούσε να γίνει μια ειδική σύμβαση με μια εταιρεία οδικής βοήθειας η οποία μόνιμα να έχει τουλάχιστον δύο, τρία ή όσα οχήματα χρειάζονται στην Λ. Κηφισού και να παρεμβαίνουν άμεσα σε οποιοδήποτε συμβάν. Ακόμα κι ένα αυτοκίνητο που μείνει από λάστιχο ή από βενζίνη, αν κλείνει μια λωρίδα κυκλοφορίας, από τις 3 τις τρεις ή τέσσερις που υπάρχουν στο δρόμο, η κυκλοφοριακή ικανότητα μειώνεται έως και 35% .

Για να επανέλθει σε κανονικότητα η κυκλοφορία περνάει ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Άρα θα πρέπει τα συμβάντα που γίνονται στον Κηφισό να διαχειρίζονται πολύ γρήγορα. Είναι σκόπιμο να υπάρχει μια συνεργασία με τη Νέα Οδό ή και την Αττική Οδό οι οποίες έχουν κέντρα διαχείρισης κυκλοφορίας, έχουν την εμπειρία του πώς επεμβαίνουν σε αυτά τα συμβάντα, ποιος είναι ο τρόπος αντιμετώπισης τους”.

Μποτιλιάρισμα στο ύψος της Κολοκυνθού.
Μποτιλιάρισμα στο ύψος της Κολοκυνθού. ΙΝΤΙΜΕ/ΧΑΛΚΙΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ

Τα φορτηγά

Ο κ. Τσιάνος μίλησε και για την διαχείριση της βαριάς κυκλοφορίας, δηλαδή των φορτηγών. Όπως είπε το ποσοστό των φορτηγών που εισέρχονται στον Κηφισό από τη Νέα Οδό αυξήθηκε σε πάνω από 30% σε σχέση με το 2019.

“Αυτό οφείλεται κυρίως στα logistics τα οποία αυξάνονται σε περιοχές όπως η Ελευσίνα και ο Ασπρόπυργος. Πολλά φορτηγά επιλέγουν να μην ακολουθήσουν την Αττική Οδό, αλλά άλλες οδούς, χωρίς διόδια, και μπαίνουν τη Λ. Κηφισού”.

Κατά τον ίδιο, “αυτό μπορεί να αλλάξει αν δοθούν κίνητρα και αντικίνητρα στα φορτηγά, εφόσον υπάρχει εναλλακτική διαδρομή”.

Η αριστερή λωρίδα

Ένα άλλο μέτρο είναι η παραχώρηση της αριστερής λωρίδας σε οχήματα με περισσότερους από έναν επιβάτες. Όπως εξηγεί ο κ. Τσιάνος, “όταν δύο εργαζόμενοι στην ίδια εταιρεία αποφασίσουν να μεταβούν μαζί στη δουλειά τους, ουσιαστικά μειώνεται ο κυκλοφοριακός φόρτος.

Πρέπει να δοθεί ένα κίνητρο ώστε οι μετακινήσεις να γίνονται με όσο το δυνατό λιγότερα οχήματα. Για παράδειγμα, κάτι οπου ήδη εφαρμόζεται σε διάφορες πόλεις της Ευρώπης, είναι οτι στην αριστερή λωρίδα επιτρέπεται η διέλευση οχημάτων τα οποία έχουν επιβάτες από 3 άτομα και πάνω”.

Κυκλοφοριακή συμφόρηση στη Λεωφόρο Κηφισού.
Κυκλοφοριακή συμφόρηση στη Λεωφόρο Κηφισού. INTIME/ΧΑΛΚΙΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ

Παρεμβάσεις στα κρίσιμα σημεία

Κατά τον ίδιο, πρέπει να εντοπιστούν τα κρίσιμα σημεία στον Κηφισό όπου μειώνεται η κυκλοφοριακή ικανότητα και να ληφθούν μέτρα άμεσης εφαρμογής, όπως η βελτίωση της εισόδου και εξόδου στον Κηφισό.

“Δηλαδή τα οχήματα που μπαίνουν, να μην επηρεάζουν τόσο πολύ την κύρια κίνηση και κυρίως σε περιοχές που έχουν σε μικρό μήκος είσοδο και έξοδο. Εκεί θα πρέπει να τροποποιηθεί κατάλληλα η γεωμετρία των κόμβων με έργα που θα πρέπει να γίνουν”.

“Το πρόβλημα του Κηφισού” κατά τον κ. Τσιάνο είναι οτι δεν έχει σταθερή διατομή και δεν εχει σταθερή κυκλοφοριακή ικανότητα, δηλαδή πόσα αυτοκίνητα περνάνε σε κάθε διατομή του. Σε ένα σημείο μπορεί να περνούν 5.000 αυτοκίνητα την ώρα, σε ενα άλλο σημείο παρακάτω μπορεί να περάσουν και 4.000 την ώρα.

Αυτό είναι κυρίως λόγω της μείωσης των λωρίδων κυκλοφορίας, λόγω της παράνομης διέλευσης των οχημάτων από τη ΛΕΑ και λόγω και των κόμβων που μειώνουν το επίπεδο της κυκλοφοριακής ικανότητας. Άρα θα πρέπει θα γίνει άμεσα μια μελέτη για τον Κηφισό, να εντοπίσουμε αυτά τα σημεία που μειώνουν την κυκλοφοριακή ικανότητα και να βρούμε τρόπους για να λύσουμε το πρόβλημα”.

Η μελέτη που θα λύσει το πρόβλημα

Ο κ. Τσιάνος στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη εκπόνησης μελέτης “για τα σημεία που μειώνουν την κυκλοφοριακή ικανότητα, να γίνουν τα απαραίτητα έργα τα οποία περιλαμβάνουν αντικατάσταση γεφυρών και flyover, ωστε να αποκτήσει ο Κηφισός σταθερή διατομή σε όλο το μήκος του” ενώ κρίσιμη θεωρεί και την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφορας πολύ σημαντικό παράγοντα προς την επίλυση του προβλήματος.

Αυτή η μελέτη, σύμφωνα με τον Γ.Γ. του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων θα πρέπει να εκπονηθεί από έναν μητροπολιτικό φορέα που πρέπει να συσταθεί.

“Θα λύσει όλα τα προβλήματα γιατί θα υπάρχει κατάλληλος συντονισμός μεταξύ όλων των φορέων.Αυτή τη στιγμή στον Κηφισό εμπλέκονται το υπ. Υποδομών, η Περιφέρεια, οι δήμοι, ο ΟΑΣΑ για τις γραμμές και τις στάσεις, για εγκρίσεις εμπλέκεται το Υπ. Εσωτερικών, γενικά υπάρχει μια πολυαρχία και διάσπαση αρμοδιοτήτων που δεν αφήνει περιθώρια για ολοκληρωμένο σχεδιασμό και οποιεσδήποτε αποσπασματικές λύσεις δεν έχουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Αν δεν υπάρχει αυτός ο φορέας που θα μπορεί να συντονίζει μέχρι και την αστυνόμευση, θεωρούμε οτι ποτέ δεν θα γίνει ένας σχεδιασμός για το κυκλοφοριακό στην Αθήνα που θα περιλαμβάνει και την Λ. Κηφισού”.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *