Η συμφωνία για τα Heron προβλέπει τη μίσθωσή τους για τρία χρόνια σε πρώτη φάση, με τις ώρες πτήσεις να ξεπερνούν συνολικά τις 1.500, ανάλογα με τις ανάγκες.
Όπως αποκάλυψε την περασμένη εβδομάδα το Newpost τα πρώτα ελληνικά μη επανδρωμένα UAVHeron ισραηλινής κατασκευής όχι απλά βρίσκονται στη Σκύρο αλλά ήδη πετούν στις πρώτες τους επιχειρησιακές αποστολές. Οι πρώτες φωτογραφίες του Heron στην 135 Πτέρυγα Μάχης δόθηκαν στη δημοσιότητα με αφορμή την επίσκεψη στο «αεροπλανοφόρο» του Αιγαίου του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ Στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Αφορμή ήταν η πτήση με F-16 του καταδρομέα Αρχηγού πάνω από το Αιγαίο με τον Στρατηγό να απογειώνεται από την 115 Πτέρυγα Μάχης συνοδευόμενος από τον Αρχηγό Τακτικής Αεροπορίας Θεμιστοκλή Μπουρολιά. Τα δύο F-16 block 52 έπειτα από την πτήση διάρκειας περίπου μιάμισης ώρας προσγειώθηκαν τελικά στη Σκύρο εκεί όπου χτυπά η «καρδιά» της ελληνικής αεράμυνας. Και εκεί ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ όχι απλά είδε από κοντά το μη επανδρωμένο UAVHeron αλλά είχε και την ευκαιρία να μπει μέσα στον ειδικό κλωβό χειρισμού του Ισραηλινού UAV να ενημερωθεί και να καθίσει για λίγη ώρα στα χειριστήρια. Εκείνη την ώρα το πρώτο μη επανδρωμένο UAV σύγχρονης τεχνολογίας πετούσε πάνω από το κεντρικό Αιγαίο.
Διαπιστώθηκε ότι ήδη το Heron όχι απλά πετάει πάνω από το Αρχιπέλαγος αλλά πλέον αναλαμβάνει πλήρεις επιχειρησιακές αποστολές και δίνει σε real time συνεχή εικόνα και δεδομένα τόσο στη Σκύρο όσο κυρίως στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων. Εικόνα η οποία επιπλέον φτάνει άμεσα πέρα από τις Ένοπλες Δυνάμεις τόσο στο Κέντρο Επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος όσο και στην ΕΛ.ΑΣ.
Παρά το γεγονός ότι στην 135 Σμηναρχία Μάχης στη Σκύρο μαζί με τα Heron ήρθε και παραμένει πολυμελές κλιμάκιο από το Ισραήλ με εξειδικευμένους τεχνικούς και χειριστές-εκπαιδευτές, οι Έλληνες χειριστές ήδη έχουν αποκτήσει άριστη γνώση. Σύμφωνα, πάντως, με τον σχεδιασμό οι Ισραηλινοί θα παραμείνουν στη Σκύρο όσο χρειαστεί προκειμένου να συνεχίσουν τόσο την εκπαίδευση του προσωπικού όσο και την επιτήρηση της σωστής λειτουργίας όλων των συστημάτων.
Η συμφωνία για τα Heron προβλέπει τη μίσθωσή τους για τρία χρόνια σε πρώτη φάση, με τις ώρες πτήσεις να ξεπερνούν συνολικά τις 1.500, ανάλογα με τις ανάγκες. Άλλωστε, το κόστος για κάθε ώρα πτήσης του Heron δεν έχει καμία σχέση με το κόστος των επανδρωμένων αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας. Ήδη οι πρώτες επιχειρησιακές πτήσης του Heron κατέδειξαν ότι πρόκειται για ένα εξαιρετικά χρήσιμο «εργαλείο» στα χέρια των Ενόπλων Δυνάμεων για τον πλήρη έλεγχο του Αιγαίου, των θαλάσσιων συνόρων της χώρας αλλά και για τον έλεγχο της περιοχής που εκτείνεται στα όρια του FIR Αθηνών ουσιαστικά δηλαδή της υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ.
Το πρώτο Heron έφτασε να πετά από τα νότια της Κρήτης και την Κάρπαθο έως τη Ρόδο και το νοτιοανατολικό Αιγαίο σε ύψος έως και 35.000 πόδια. Με ιδιαίτερη εξειδίκευση σε αποστολές ISR (Intelligence -Su rveillance-Reconnaissance) τα Heron συλλέγουν και μεταδίδουν πληροφορίες ανάλογα με την αποστολή τους. Η κομβική θέση της Σκύρου δεν επελέγη τυχαία για να φιλοξενήσει τα UAV αφού μέσα σε λίγο χρόνο τα μη επανδρωμένα μπορούν να προσεγγίσουν περιοχές από τα βορειοανατολικά χερσαία σύνορα της χώρας στον Έβρο έως τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου αλλά και την Κρήτη. Τα Heron ανήκουν στη νέα Διακλαδική Μονάδα Medium Altitude Long η οποία ανήκει στο ΓΕΑ, υπάγεται στο ΓΕΕΘΑ και έχει στελεχωθεί και από τα τρία όπλα.
του Κώστα Σαρικά