Last updated on 14 Απριλίου, 2021 at 08:10 μμ
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Σύμφωνα με το γνωστό περιοδικό, η Ελλάδα με την αγορά Rafale και την αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16 θα έχει πλεονέκτημα έναντι της Τουρκίας σε Αιγαίο και Α. Μεσόγειο.
Σε άρθρο του συντάκτη αμυντικών και αεροδιαστημικών θεμάτων στην ιστοσελίδα του περιοδικού προβάλλεται ο στόχος της Ελλάδας να αποκτήσει νέα πολεμικά αεροσκάφη και να εκσυγχρονίσει τα υπάρχοντα, ο οποίος θα προσδώσει, όπως αναφέρει, ένα πολύ σημαντικό ποιοτικό πλεονέκτημα στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία έναντι της Τουρκικής, έως το τέλος της δεκαετίας 2020.
Εν μέσω των αυξανόμενων εντάσεων στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, όπως γράφει, η Αθήνα ξεκίνησε διαπραγματεύσεις με την σύμμαχό της Γαλλία, για την απόκτηση αμυντικού εξοπλισμού συμπεριλαμβανομένου και του πολεμικού αεροσκάφους Rafale «4.5 γενιάς».
«H απόκτηση των Rafales, θα προσδώσει σημαντικό πλεονέκτημα στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία που ήδη χρησιμοποιεί και τα γαλλικά Mirage 2000-5. Σύμφωνα με αναφορές ελληνικών ΜΜΕ, Ελλάδα και Γαλλία συμφώνησαν ήδη για την προμήθεια 18 Rafales, αν και η πληροφορία αυτή δεν επιβεβαιώνεται.
Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά φέτος που η Ελλάδα έχει επιδείξει την πρόθεση της για ουσιαστικό εκσυγχρονισμό των πολεμικών της αεροσκαφών, καθώς ο Έλληνας Υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος δήλωσε τον περασμένο Ιανουάριο-έπειτα από το ταξίδι του Έλληνα Π/Θ στην Ουάσιγκτον-ότι η Ελλάδα σχεδιάζει να αποκτήσει από τις ΗΠΑ 24 αεροσκάφη F-35 5ης γενιάς με τεχνολογία Stealth, έναντι $3 δις με την μακρόχρονη διαδικασία παραλαβής να ξεκινά έπειτα από το 2024», αναφέρει ο αρθρογράφος.
Το άρθρο συνεχίζει, αναφέροντας ότι «ο Έλληνας Υπουργός Άμυνας δήλωσε μάλιστα ότι η απόκτηση των F-35 θα προσδώσει στην Ελλάδα αεροπορική υπεροχή έναντι της Τουρκίας στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον. Το ίδιο ισχυρίζεται και ο τούρκος δημοσιογράφος Haluk Özdalga, τονίζοντας ότι η απόκτηση F-35 από την Ελλάδα, θα μετατρέψει το Αιγαίο σε “ελληνική λίμνη” και θα ανατρέψει τις ισορροπίες σε Ανατολική Μεσόγειο, Κύπρο και Μέση Ανατολή.
Η Ελλάδα που διαθέτει λίγο περισσότερα από 150 F-16 (έναντι 245 της Τουρκίας), προσανατολίζεται και στον εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος στόλου των πολεμικών αεροσκαφών της.
Ο Έλληνας Υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος δήλωσε τον περασμένο Δεκέμβριο ότι μέχρι το 2027, θα προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός 84 F-16 στην έκδοση “Viper”, έπειτα από την συμφωνία ύψους $1,5 δισ. με την Lockheed Martin.
Έπειτα από την ολοκλήρωση και του εκσυγχρονισμού αυτού, η Ελλάδα θα διαθέτει αναμφισβήτητα ποιοτικό πλεονέκτημα έναντι του ποσοτικού πλεονεκτήματος της Τουρκίας που χρησιμοποιεί τις εκδόσεις F-16, Block 30, 40, και 50».
Σύμφωνα με την Lockheed Martin, η Ελλάδα θα διαθέτει τότε τα πλέον προηγμένα F-16 στην Ευρώπη. Η Ελλάδα σύναψε, ακόμη, συμφωνίες και με γαλλικές αεροδιαστημικές εταιρείες ύψους $300 εκατ., για την αναβάθμιση του μικρότερου στόλου της των Mirage 2000-5.
Όπως γράφει το Forbes, «Όλα τα παραπάνω, συμβαίνουν τη στιγμή που η Τουρκία αντιμετωπίζει προβλήματα την προμήθεια νέων αεροσκαφών και τον εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων της.
Οι ΗΠΑ απέβαλαν την Τουρκία από το πρόγραμμα των F-35 λόγω της προμήθειας από την Άγκυρα του ρωσικού αντιαεροπορικού συστήματος S-400. Δεν υπάρχει περίπτωση να παραλάβει η Τουρκία F-35 αν δεν απομακρύνει όλο το σύστημα των S-400 από το έδαφός της και δεν φαίνεται πιθανό να το πράξει αυτό. Επίσης δε φαίνεται πιθανό να ολοκληρώσει μέχρι το 2030, το πρόγραμμα των 5ης γενιάς αεροσκαφών TAI TF-X με τεχνολογία stealth ούτε αναμένεται να προμηθευτεί 5ης γενιάς αεροσκάφη από άλλες χώρες όπως η Ρωσία την ίδια περίοδο.
Επίσης θα είναι δύσκολο να προβεί και στον εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος στόλου πολεμικών αεροσκαφών της καθώς αποκαλύφθηκε πρόσφατα ότι το Κογκρέσο από το 2018 μυστικά έχει μπλοκάρει τις αμυντικές συμφωνίες με την Τουρκία στις οποίες συμπεριλαμβάνεται συμφωνία με την Lockheed Martin για τον εκσυγχρονισμό 35 F-16 -Block 30. Την ίδια περίοδο, η Τουρκία ξεκίνησε να αποθηκεύει ανταλλακτικά για τα F-16 υπό το φόβο Αμερικανικών κυρώσεων λόγω της αγοράς των S-400.
Συνεπώς μπορεί να προκύψει μια κατάσταση όπου θα καθίσταται ολοένα και δυσκολότερο για την Τουρκία να συντηρεί τα 4ης γενιάς αεροσκάφη της, τη στιγμή που η Ελλάδα θα ολοκληρώνει επιτυχώς τον εκσυγχρονισμό του στόλου της και θα παραλαμβάνει πιο εξελιγμένα αεροσκάφη.
Σε αυτό το σενάριο, η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία θα υπολείπεται κατά πολύ της Ελληνικής και έτσι, θα είναι ολοένα και πιο δύσκολο για την Άγκυρα να διευθετήσει στρατιωτικά με την Ελλάδα τις διάφορες αντιδικίες οριοθέτησης επί των θαλασσίων ζωνών».
Το πρωτότυπο αγγλικό κείμενο του Forbes
Greece’s goals to acquire new fighter jets and upgrade its existing air force could see the Hellenic Air Force (HAF) attain a very formidable qualitative edge over its Turkish rival by the end of the 2020s.
Greece and Turkey are presently locked in an increasingly tense and dangerous standoff in the Aegean Sea and Eastern Mediterranean over hydrocarbon drilling rights and the delineation of their maritime boundaries.
Amid these tensions, Athens is in negotiations with its ally France over future arms deals that might include the procurement of formidable French 4.5-generation Dassault Rafale jets. Greek possession of such jets could pose a significant challenge to Turkish jets over the Aegean and Mediterranean.
“We are in talks with France, and not only with France, in order to increase our country’s defense potential,” a Greek official told Reuters in early September, adding that these talks include “the purchase of aircraft.”
Greek media previously claimed that both countries had already reached a deal for a sale of 18 Rafale jets, although this is unconfirmed and seems quite dubious for now.
The HAL already operates a small fleet of French-built Mirage 2000-5s.
It’s worth noting that this isn’t the first instance this year in which Greece has shown an interest in substantially upgrading its air force with more modern jets.
Greek Defense Minister Nikos Panagiotopoulos said in January, following a visit by the country’s prime minister Kyriakos Mitsotakis to Washington, that Greece plans to procure at least 24 stealthy fifth-generation F-35 Lightning II fighter jets from the United States for $3 billion.
Panagiotopoulos expects that the lengthy acquisition process would begin after 2024.
The defense minister went so far as to say that Greece’s acquisition of F-35s would help it achieve “air superiority over Turkey” in the not-too-distant future.
He was echoed by Turkish journalist Haluk Özdalga who went so far as to say that HAL F-35s could enable Greece to turn the Aegean into a “Greek lake.”
Additionally, Özdalga said, Greek F-35s would mean “balances can be turned upside down in the Eastern Mediterranean and the Middle East, including Cyprus.”
Athens is also in the process of upgrading its air force’s existing inventory.
Greece has just over 150 F-16s while Turkey has 245. In December, Panagiotopoulos said that 84 HAL F-16s will be updated to the latest Viper standard by 2027 as part of a $1.5 billion deal with manufacturer Lockheed Martin LMT -3%.
Completing that upgrade would undoubtedly give that large portion of Greece’s F-16 fleet a qualitative edge over their quantitatively superior Turkish counterpart, which operates the Block 30, 40, and 50 variants of that iconic fighter jet.
According to Lockheed Martin, upon completion of this upgrade program, “HAF F-16Vs will be the most advanced F-16s in Europe.”
Greece also signed contracts with French aerospace companies to upgrade its smaller Mirage 2000-5 fleet during the same period. The contracts’ value is estimated to amount to €260 million (approximately $300 million).
All of this comes as Turkey is facing problems with procuring new aircraft and upgrading its existing fleet.
The United States suspended Turkey from the F-35 Joint Strike Fighter program for its acquisition of advanced Russian S-400 air defense missile systems in 2019. Turkey likely won’t receive the jet unless it completely removes the S-400s from its territory, which it’s not likely to do.
Furthermore, Turkey is unlikely going to be able to complete its fifth-generation TAI TF-X stealth fighter by the 2030s nor procure fifth-generation fighters from other countries, such as Russia, in the same period.
Turkey may even find it will have difficulty acquiring 4.5-generation fighters to serve as stopgap fighters until it can finally field fifth-generation jets.
And on top of all this, Ankara may well find it will have difficulty upgrading its existing fleet of fighter jets.
It was recently revealed that Congress secretly blocked arms deals to Turkey since 2018, reportedly including a contract for Lockheed Martin to structurally upgrade 35 of Turkey’s older Block 30 F-16 fighters to prolong their operational lifespan.
During this same period, Turkey began stockpiling spare parts for its F-16s out of fear it could face wide-ranging U.S. sanctions for its S-400 purchase.
Consequently, we may see a situation unfold wherein Turkey finds it increasingly difficult to maintain its large fleet of fourth-generation fighters whereas Greece, in stark contrast, successfully upgrades and enhances its fleet and attains more sophisticated fighters.
In that scenario, Turkish airpower would significantly lag behind that of its Greek neighbor and Ankara may find it increasingly difficult to contest its various maritime disputes with Athens militarily.