Αλλαγή τάσης για τον πληθωρισμό αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα το μεσημέρι η ΕΛΣΤΑΤ. Μετά από εννέα μήνες, όπου ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή υποχωρούσε σε σχέση με τον αμέσως προηγούμενο μήνα, τα πράγματα αλλάζουν και ο πληθωρισμός του Ιουλίου θα είναι υψηλότερος από αυτόν του Ιουνίου και απομένει να δούμε τα επιμέρους στοιχεία.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Να σημειωθεί ότι τον Ιούνιο ο Δείκτης πληθωρισμού της ΕΛΣΤΑΤ ήταν στο 1,8% από 2,8% στον Μάιο. Εκείνο που είναι σίγουρο και για αυτό μας έχει προϊδεάσει η Eurostat είναι ότι δείκτης των τροφίμων θα κινηθεί σε επίπεδα υψηλότερα αυτών του Ιουνίου, ενώ θετική επίπτωση στην άνοδο των τιμών θα έχουν και τα καύσιμα, αφού τον τελευταίο μήνα έχουν σημειώσει μία μεσοσταθμική άνοδο της τάξεως του 15%.
Η συνεχιζόμενη αύξηση των τιμών στα καύσιμα είναι απόρροια της κούρσας του τελευταίου μήνα για την διεθνή τιμή του πετρελαίου. Ήδη η τιμή της βενζίνης σε πολλά πρατήρια της Περιφέρειας φλερτάρει με τα 2 ευρώ, κάτι που έχει «καταφέρει» στα νησιά, με συνέπεια να μην υπάρχει σχεδόν κανένας δημοφιλής τουριστικός προορισμός όπου η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης να είναι κάτω από το συγκεκριμένο όριο.
Πανελλαδικά, η μέση τιμή της αμόλυβδης βρίσκεται στα 1,96 ευρώ το λίτρο και το πετρέλαιο κίνησης στα 1,706 το λίτρο.
Δείτε αναλυτικά εδώ το Καθημερινό Δελτίο Επισκόπησης Τιμών Υγρών Καυσίμων.
Αναλυτές της αγοράς βλέποντας την κίνηση που υπάρχει στο Brent εκτιμούν ότι η ανοδική πορεία θα συνεχιστεί και αναφέρουν ότι ίσως και να ξεπεράσει σύντομα και τα 100 δολάρια το βαρέλι, κάτι που επιδιώκουν οι χώρες που παράγουν πετρέλαιο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα στον τελευταίο μήνα η άνοδος για το πετρελαίου τύπου Brent είναι της τάξεως των 10 δολαρίων το βαρέλι και η τάση παραμένει ανοδική, έστω και αν χθες παρατηρήθηκε μία μικρή αποκλιμάκωση.
Η εκτίμηση ότι η πληθωρισμός θα είναι αυξημένος ενισχύεται και από τα στοιχεία της Eurostat, για τον Ιούλιο που έδειξαν άνοδο στο 3,4% από 2,8% τον Ιούνιο.
Η πηγή του προβλήματος εστιάζεται στις συνεχιζόμενες ανατιμήσεις στα τρόφιμα, όπου οι αυξήσεις των τιμών στην Ελλάδα άγγιξαν το 10,9% από 10,7% τον προηγούμενο μήνα.
Πάντως, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, η ακρίβεια οφείλεται στις ανατιμήσεις σε φρούτα και λαχανικά λόγω της ελλιπούς παραγωγής, στα γαλακτοκομικά, αλλά και στο ελαιόλαδο, καθώς και στην αυξημένη ζήτηση λόγω του μεγάλου αριθμού τουριστών που κάνει διακοπές στη χώρα μας.
Εκτός όμως από τα τρόφιμα, ανοδικά και οι τιμές των καυσίμων λόγω αύξησης των διεθνών τιμών πετρελαίου για 6η εβδομάδα με την αύξηση να αγγίζει το 15%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες η Eurostat, ο πληθωρισμός (σε όρους εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή που μετράει η Eurostat για λόγους σύγκρισης μεταξύ των κρατών-μελών) διαμορφώθηκε στην Ελλάδα σε 3,4% τον Ιούλιο από 2,8% τον Ιούνιο, διακόπτοντας το καθοδικό σερί εννέα μηνών.
Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε αντίθεση με ό,τι συνέβη στην Ευρωζώνη, όπου ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή εξακολούθησε να αποκλιμακώνεται και εκτιμάται ότι διαμορφώθηκε τον Ιούλιο σε 5,3% από 5,5% τον Ιούνιο.
Να σημειωθεί ότι μαζί με την Ελλάδα αύξηση του πληθωρισμού τον Ιούλιο παρατηρείται σε τρία ακόμη κράτη-μέλη της Ευρωζώνης: στην Ισπανία (2,1% από 1,6%), στο Λουξεμβούργο (2% από 1%) και στη Φινλανδία (4,2% από 4,1%). Σε επίπεδο Ευρωζώνης ο πληθωρισμός των τροφίμων διαμορφώθηκε τον Ιούλιο σε 10,8% από 11,6% τον Ιούνιο, ενώ αύξηση καταγράφηκε στις τιμές των υπηρεσιών (5,6% τον Ιούλιο από 5,4% τον Ιούνιο). Οι τιμές των μη ενεργειακών βιομηχανικών προϊόντων αυξήθηκαν με χαμηλότερο ρυθμό (5% τον Ιούλιο από 5,5% τον Ιούνιο), ενώ στην ενέργεια σημειώθηκε μείωση των τιμών κατά 6,1% τον Ιούλιο έναντι μείωσης 5,6% τον Ιούνιο.
Διακοπές στα νησιά με βενζίνη 2.35 και εξωφρενικές τιμές στα πλοία
Βαθιά καλούνται να βάλουν το χέρι στην τσέπη οι ταξιδιώτες που επισκέπτονται τα νησιά τον Αύγουστο για διακοπές. Τα ναύλα των πλοίων έχουν αυξηθεί όπως και η τιμή των καυσίμων στα νησιά καθιστώντας απαγορευτική την πολυήμερη παραμονή σε κάποιο νησί ειδικά αν μιλάμε για μία οικογένεια.
Χαρακτηριστικό είναι πως ζευγάρι που ταξίδεψε για τη Σίφνο με το αυτοκίνητό του κλήθηκε να πληρώσει 560 ευρώ μόνο για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Τώρα αν σε αυτά υπολογίσουμε διαμονή, βενζίνη για τις μετακινήσεις και έξοδα για διασκέδαση και διατροφή τότε ο οικογενειακός προϋπολογισμός… εκτροχιάζεται πλήρως.
Την ίδια ώρα τα εισιτήρια για τρία άτομα με ΙΧ στην Ικαρία κοστίζουν 600 ευρώ, ενώ στο συγκεκριμένο νησί, όπως επίσης στην Κάσο και την Αμοργό, η τιμή της βενζίνης φτάνει τα 2,90 ευρώ ανά λίτρο, πολύ ακριβότερα δηλαδή από ότι λόγου χάρη κοστίζει το ίδιο καύσιμο στην Αθήνα.
«Δύο άτομα είμαστε, ε είναι πάνω 1.500 ευρώ για 10 ημέρες», λένε οι ταξιδιώτες.
Παρά τις εξωφρενικές – σε πολλές περιπτώσεις – τιμές τα πλοία φεύγουν με μεγάλη πληρότητα ενώ οι ουρές στα λιμάνια είναι μεγάλες. Χαρακτηριστικά, το Σαββατοκύριακο από τον Πειραιά απέπλευσαν 48 πλοία με 64.515 επιβάτες.
Η τιμή της βενζίνης σπάει κάθε ρεκόρ – Εκτός ελέγχου στα νησιά
Πάντως, όσοι μείνουν τον Αύγουστο στην Αθήνα και κάνουν εξορμήσεις σε κοντινές παραλίες, θα πληρώνουν τη βενζίνη περίπου 2 ευρώ το λίτρο.
Ήδη, η μέση τιμή της 95αρας είναι στα 1.967€, με την υψηλότερη τιμή να καταγράφεται στη Νίκαια, 2.299 €, και στην Αθήνα 2.298 €.
Στα νησιά, η τιμή της βενζίνης είναι ακόμα υψηλότερη:
Κίμωλος: 2.36€,
Νίσυρος: 2.355€,
Αρκαλοχώρι: 2.35€,
Μήλος: 2.35€,
Σκόπελος: 2.339€,
Νάξος: 2.32€,
Κάσος, Αμοργός, Ικαρία: 2.90€.
Σημειώνεται πως αρκετά νησιά εφοδιάζονται κάθε 15 ημέρες με καύσιμα και δεν μπορούν να αφομοιώσουν άμεσα στις τιμές τις όποιες αλλαγές μπορεί να προκύψουν.
Με πολύ θετικούς ρυθμούς και με τάση σταθεροποίησης, εξελίσσεται η ταξιδιωτική κίνηση των Ελλήνων για διακοπές αυτό το καλοκαίρι στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, με τη ζήτηση και τα ταξίδια να αναμένεται να κορυφωθούν μέσα στον Αύγουστο.
Οι εκτιμήσεις των ελληνικών τουριστικών γραφείων είναι ότι ο Αύγουστος θα κινηθεί σε πολύ καλύτερα επίπεδα έναντι του Ιουνίου και του Ιουλίου και, σε γενικές γραμμές, αναμένεται να διαμορφωθεί στο +20% σε σύγκριση με το 2022.
Ωστόσο, όπως τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ταξιδιωτικών Γραφείων Λύσανδρος Τσιλίδης, ο κλάδος θα είναι πολύ ικανοποιημένος αν πιάσει τα περυσινά οικονομικά μεγέθη, καθώς όπως εξηγεί, η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τα ευρωπαϊκά αλλά και τα ελληνικά νοικοκυριά.
Σύμφωνα με στοιχεία που καταγράφουν τα μέλη της FedHATTA οι Έλληνες ταξιδιώτες έχουν εξαντλήσει τα περισσότερα διαθέσιμα πακέτα για ευρωπαϊκούς προορισμούς, με τους δημοφιλέστερους να είναι η Κεντρική Ευρώπη, η Ιταλία, η Γαλλία – και ιδιαίτερα το Παρίσι – η Βαρκελώνη και οι Σκανδιναβικές χώρες, με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολύ περιορισμένες πλέον διαθεσιμότητες σε ξενοδοχεία και αεροπορικές θέσεις.
Μεγάλη ζήτηση παρουσιάζουν και μακρινοί προορισμοί όπως οι ΗΠΑ, Λατινική Αμερική, Νοτιανατολική Ασία, Ταϋλάνδη και Σαουδική Αραβία.
Όσον αφορά το εσωτερικό της χώρας, παρ’ όλο που η δυσχερής επικαιρότητα φαίνεται να προκαλεί μια σύντομη στάση αναμονής, αναμένεται να κινηθεί ομαλά μέσα στον Αύγουστο, τον κατά παράδοση μήνα διακοπών των Ελλήνων. Οι Έλληνες προτιμούν και φέτος ταξίδια σε δημοφιλείς προορισμούς του Ιονίου, στις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα, την Κρήτη, αλλά και στην Αστυπάλαια, τη Λήμνο κ.α., με ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των αποδράσεών τους για το 2023 ότι επέλεξαν οικονομικότερους τρόπους για τις διακοπές τους.
Πόσο κοστίζουν οι οργανωμένες διακοπές στην Ελλάδα
Σύμφωνα με το ΑΠΕ τα επίπεδα τιμών των οργανωμένων διακοπών στο Ιόνιο κυμαίνονται, ενδεικτικά, από 300 ευρώ στη Ζάκυνθο έως 330 ευρώ στην Κεφαλονιά για τέσσερις διανυκτερεύσεις, με 7 διανυκτερεύσεις στην Κέρκυρα να κοστίζουν περίπου 520 ευρώ και με τις πέντε διανυκτερεύσεις στην Πρέβεζα να στοιχίζουν 450 ευρώ.
Στις Κυκλάδες: 4 διανυκτερεύσεις στη Σαντορίνη κοστίζουν 600 ευρώ ενώ στην Πάρο 335 ευρώ, με 6 διανυκτερεύσεις στη Ρόδο να φτάνουν τα 663 ευρώ (κανονικές τιμές).
Στο βόρειο Αιγαίο και τις Σποράδες: 4 διανυκτερεύσεις στη Χίο κοστίζουν 495 ευρώ, στη Λήμνο 480 ευρώ, στη Λέσβο 425 ευρώ και στην Ικαρία 505 ευρώ. Παράλληλα, δύο διανυκτερεύσεις στη Σάμο ανέρχονται σε 495 ευρώ και τρεις στη Σκύρο 355 ευρώ.