Πώς επηρεάζει την ελληνική αγορά ο COVID-19.Ανησυχία για τις εισαγωγές από Κίνα και Ιταλία

ελληνική

Τις πρώτες μέρες μετά το πρώτο κρούσμα στην Ελλάδα καταγράφηκε αύξηση της κίνησης στα σούπερ μάρκετ ενώ σχεδόν 10 μέρες μετά οι επιπτώσεις είναι ορατές και σε άλλους κλάδους. Έτσι ξεκινά το άρθρο της η Ρομίνα Νικηφόρου για τον insider .

Περίπου δέκα ημέρες μετά το πρώτο κρούσμα κοροναϊού στη χώρα μας οι επιπτώσεις άρχισαν να είναι ορατές στην ελληνική αγορά.

Την πρώτη εβδομάδα, αύξηση η οποία σύμφωνα με πηγές της αγοράς έφτασε το 30%, καταγράφηκε στην κίνηση στα σούπερ μάρκετ, αρχικά της Βόρειας Ελλάδας και σταδιακά και της υπόλοιπης χώρας.

Αρκετοί καταναλωτές που ανησύχησαν μετά την ανακοίνωση των πρώτων κρουσμάτων έσπευσαν στα σούπερ μάρκετ και αγόρασαν σε μεγαλύτερες ποσότητες, μακαρόνια, αλεύρι, όσπρια, ρύζι και γενικότερα τρόφιμα μακράς διάρκειας, όπως επίσης και κατεψυγμένα προϊόντα. Εκτός από τα τρόφιμα, αύξηση παρατηρήθηκε όλη την εβδομάδα και στις πωλήσεις σε αντισηπτικά, γάντια, χαρτιά υγείας, απολυμαντικά και απορρυπαντικά.

Την ίδια ώρα φορείς της αγοράς συνέστηναν ψυχραιμία τονίζοντας ότι υπάρχει επάρκεια προϊόντων. Από την πλευρά τους οι μεγάλες αλυσίδες φάνηκε πως ήταν προετοιμασμένες και είχαν ήδη προχωρήσει εγκαίρως σε αύξηση των παραγγελιών και των αποθεμάτων. Έτσι μετά το πρώτο Σαββατοκύριακο, όπως σημείωσαν στο insider.gr πηγές της αγοράς, η κίνηση στα σούπερ μάρκετ επέστρεψε στους κανονικούς της ρυθμούς.

«Έκοψαν» τις ταβέρνες

Μειωμένη κίνηση, από την άλλη πλευρά, άρχισε τις τελευταίες ημέρες να καταγράφεται στο κλάδο της εστίασης καθώς οι καταναλωτές φαίνεται ότι  περιορίζουν πλέον τις εξόδους τους σε ταβέρνες και εστιατόρια.

 Ενδεικτικό είναι, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων, Γιώργο Καββαθά ότι το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας σε προορισμούς όπου ακυρώθηκαν οι καρναβαλικές εκδηλώσεις όπως Πάτρα, Κομοτηνή και Κοζάνη, η μείωση στο κλάδο της εστίασης έφτασε ακόμη και το 50%.

Σύμφωνα με όσα δήλωσε στο insider.gr ο κ. Καββαθάς το πρόβλημα άρχισε να είναι ορατό περισσότερο σε εστιατόρια και ταβέρνες και λιγότερο στα καφέ και τα μπαρ. Στην Αττική, σε περιοχές που υπάρχουν μεγάλα ξενοδοχεία, όπως και στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας καταγράφεται σημαντική μείωση στην κίνηση των τουριστών στους χώρους εστίασης.

Και οι Έλληνες καταναλωτές ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Καββαθά, έχουν αρχίσει να αποφεύγουν τα μέρη όπου υπάρχει συνωστισμός.

Όσον αφορά στην Αχαΐα και την Ηλεία το πρώτο 24ώρο μετά τη λήψη προληπτικών μέτρων η κίνηση ήταν υποτονική σε εμπορικά καταστήματα, καφετέριες και εστιατόρια.

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πατρών, Κωνσταντίνος Ζαφειρόπουλος μιλώντας στο insider.gr έκανε λόγο για δραματική εικόνα στην αγορά, καθώς τα εμπορικά καταστήματα και τα πολυκαταστήματα ήταν σχεδόν άδεια την Πέμπτη ενώ όσοι πήγαν στις καφετέριες της περιοχής κάθονταν μόνο έξω αποφεύγοντας τους εσωτερικούς χώρους.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του εμπορικού Συλλόγου Πύργου, Ηλίας Ξανθούλης σημείωσε ότι στον Πύργο η κίνηση στην αγορά την πρώτη μέρα μετά τη λήψη των μέτρων ήταν μεν σημαντικά πτωτική αλλά οι πολίτες, αν και επιφυλακτικοί, κυκλοφορούσαν στους δρόμους, σε εμπορικά καταστήματα και σε καφετέριες.

Αντίθετα η τοπική κοινωνία της Αμαλιάδας φάνηκε ότι επηρεάστηκε περισσότερο και εκεί οι κάτοικοι περιόρισαν τις μετακινήσεις στην πόλη και την αγορά. Παράλληλα στην Αμαλιάδα παρατηρήθηκε την Πέμπτη και μία αύξηση στην κίνηση στα σούπερ μάρκετ της πόλης.

Η Ρομίνα Νικηφόρου συνεχίζει την ανάλυση για τις επιπτώσεις στην οικονομία με άρθρο της για τις εισαγωγές από Κίνα και Ιταλία.

Ανησυχία για τις εισαγωγές από Κίνα και Ιταλία λόγω κοροναϊού

Προς το παρόν η ελληνική αγορά, εμφανίζεται εφοδιασμένη εφόσον όμως η «καραντίνα» παραγωγής στη Κίνα συνεχιστεί οι επιπτώσεις θα είναι ορατές.

Οι εξελίξεις με την εξάπλωση του κοροναϊού παγκοσμίως προκαλούν ανησυχία στις επιχειρήσεις που εισάγουν προϊόντα και κυρίως από τις αγορές της Ιταλίας και της Κίνας.

Προς το παρόν πάντως η ελληνική αγορά, εμφανίζεται εφοδιασμένη, μέχρι τώρα δεν έχουν παρατηρηθεί ελλείψεις και οι όποιες καθυστερήσεις υπάρχουν,  δεν είχαν επιπτώσεις.

Από την Κίνα, όπου η παραγωγή έχει «παγώσει» σε μεγάλο βαθμό λόγω του κοροναϊού, η χώρα μας εισάγει κυρίως ηλεκτρονικούς υπολογιστές, τηλεφωνικές συσκευές, κλιματιστικά, παιχνίδια και ελάσματα, όχι δηλαδή ήδη πρώτης ανάγκης.

Όπως ανέφερε πρόσφατα στο insider.gr ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης είναι γεγονός πως οι θαλάσσιες μεταφορές από Κίνα σε Ευρώπη έχουν μειωθεί κατά 46% ενώ όσα πλοία ταξιδεύουν από και προς τη Κίνα δεν ξεπερνούν το 70% σε πληρότητα TEUs.

Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι αρκετές επιχειρήσεις στη χώρα μας που εισάγουν προϊόντα από την Κίνα, είχαν ήδη φροντίσει να προμηθευτούν αυξημένα αποθέματα από την αρχή του έτους, λόγω της κινεζικής Πρωτοχρονιάς.

Ήδη ωστόσο, προκειμένου να «προλάβουν» ενδεχόμενες ελλείψεις που είναι πιθανό να παρουσιαστούν, κάποιες επιχειρήσεις εξετάζουν τη δυνατότητα προμήθειας προϊόντων , εναλλακτικά από άλλες αγορές εκτός της κινεζικής.

Πηγές της αγοράς εκτιμούν πως οι επιπτώσεις στην παγκόσμια και κατά συνέπεια στην ελληνική οικονομία θα γίνουν εμφανείς εφόσον η «καραντίνα» της παραγωγής στη Κίνα συνεχιστεί το δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου.

Είδη προσωπικής υγιεινής από την Κίνα για την ελληνική αγορά

Οι περισσότερες προστατευτικές μάσκες, γάντια και άλλα είδη προσωπικής υγιεινής στη χώρα μας είναι κινεζικής προέλευσης.

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ σημείωνε τις προηγούμενες μέρες ότι σε ολόκληρο τον κόσμο υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις εξοπλισμού ατομικής προστασίας και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ζήτηση είναι μέχρι και 100 φορές υψηλότερη από την κανονική ενώ οι τιμές έως και 20 φορές υψηλότερες.

Για την Ελλάδα ο κ. Κορκίδης τόνισε ότι η χώρα έχει επάρκεια σε είδη πρώτης ανάγκης και δεν συντρέχει λόγος πανικού, πρόσθεσε ωστόσο ότι όσον αφορά σε εισαγόμενα είδη «είναι πιθανό να παρουσιαστεί κάποια αρρυθμία καθώς πολλά προϊόντα είναι αποτέλεσμα συμπαραγωγής με την Κίνα όπου τα εργοστάσια έχουν σχεδόν παγώσει».

Η ιταλική αγορά

Όσον αφορά στην αγορά της Ιταλίας η Ελλάδα εισάγει από τη γειτονική χώρα μεταξύ άλλων πλαστικά, καφέ, φάρμακα, ρούχα ενώ μέσω Ιταλίας έρχονται στη χώρα μας και προϊόντα από κάποιες ασιατικές χώρες.

Οι ανησυχίες σχετικά με την Ιταλία αφορούν πάντως και στο πλήγμα που είναι πιθανό να επέλθει στις ελληνικές εξαγωγές καθώς η γειτονική χώρα αποτελεί σημαντικό προορισμό για αρκετά ελληνικά προϊόντα.

Ο κ. Κορκίδης, σημειώνει μεταξύ άλλων ότι στην Ιταλία, η επισκεψιμότητα σε μαγαζιά και εστιατόρια σημείωσε πτώση 44% συγκρινόμενη με την προηγούμενη εβδομάδα και 30% πτώση συγκρινόμενο με την ίδια περίοδο του 2019.

Παράλληλα επισημαίνει πως αναλυτές υποστηρίζουν ότι η μόνη χώρα στην οποία δεν θα ήθελαν να συμβεί κάτι τέτοιο είναι η Ιταλία λόγω του υπερβολικού χρέους της και της στασιμότητας οικονομικής ανάπτυξης. Με άλλα λόγια δηλαδή, όπως σημειώνει, η κρίση έπληξε τον ασθενή της Ευρώπης με οικονομικές συνέπειες για όλη την ευρωζώνη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *