Ελλάδα-ΕΕ επιδοτούν τους τουρκικούς εξοπλισμούς και καταστροφή της Μεσογείου

Ελλάδα-ΕΕ επιδοτούν τους τουρκικούς εξοπλισμούς και καταστροφή της Μεσογείου

Ελλάδα-ΕΕ επιδοτούν τους τουρκικούς εξοπλισμούς και καταστροφή της Μεσογείου

Σύμφωνα με πρόσφατη ειδησεογραφία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά από την Ελλάδα να συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις της για την Προστασία των Θαλάσσιων Υδάτων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έστειλε επιστολή αιτιολογημένης γνώμης στην Ελλάδα, για μη συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις για την προστασία των θαλάσσιων υδάτων.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Συγκεκριμένα, η Ελλάδα δεν έχει συμμορφωθεί με την υποχρέωση υποβολής εκθέσεων που απορρέουν από την οδηγία-πλαίσιο για τη θαλάσσια στρατηγική (οδηγία 2008/56/ΕΚ). Η οδηγία αποσκοπεί στην επίτευξη καλής περιβαλλοντικής κατάστασης των θαλασσών και των ωκεανών της ΕΕ, διασφαλίζοντας παράλληλα τη βιώσιμη διαχείριση των πόρων τους.

Γράφει ο Δρ. Σωτήρης Καμενόπουλος

Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, με τη φιλοδοξία της για μηδενική εκπομπή ρύπων, ζητεί να μειωθεί η ρύπανση του αέρα, των υδάτων και του εδάφους έως το 2050, σε επίπεδα που δεν θεωρούνται πλέον επιβλαβή για την ανθρώπινη υγεία και τα φυσικά οικοσυστήματα, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον απαλλαγμένο από τοξικές ουσίες και να ενισχυθεί η συλλογική ανθεκτικότητα. Η σχετική είδηση μπορεί να διαβαστεί ξανά ακολουθώντας τον ενεργό σύνδεσμο. Όμως εδώ αρχίζουν τα περίεργα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ας εξηγήσουμε τι εννοούμε.

Όπως είναι γνωστό στον κόλπο του Αλί Αγά στην Τουρκία υπάρχουν ίσως τα μεγαλύτερα διαλυτήρια πλοίων στον κόσμο. Η διάλυση των πλοίων στον κόλπο Αλί Αγά ξεκίνησε το 1976. Η Τουρκία είναι η δέκατη μεγαλύτερη χώρα παραγωγής χάλυβα στον κόσμο. Η χαλυβουργία της Τουρκίας εξαρτάται από το παλιοσίδερο (scrap), ένα ποσοστό του οποίου (1-2%) προέρχεται από τα πλοία που διαλύονται στον κόλπο Αλί Αγά. Αυτή είναι μια από τις πιο σημαντικές περιοχές ανακύκλωσης πλοίων παγκοσμίως. Το 4% του παγκόσμιου στόλου διαλύθηκαν στα διαλυτήρια του κόλπου Αλί Αγά μεταξύ των ετών 1994 και 2002, καθιστώντας την Τουρκία μία από τις πέντε κορυφαίες χώρες διάλυσης πλοίων στον κόσμο.

Επιστημονική μελέτη που πραγματοποιήθηκε πριν αρκετά χρόνια στη θαλάσσια περιοχή του κόλπου Αλί Αγά αποκάλυψε υψηλά επίπεδα αλουμινίου, σιδήρου, καδμίου, νικελίου, ψευδαργύρου, φθορίου, νιτρικών αλάτων και φωσφορικών αλάτων. Επίσης διαπιστώθηκαν εξαιρετικά υψηλά επίπεδα βαρέων μετάλλων τα οποία αναγνωρίσθηκαν ως οι κύριοι ρυπαντές της παράκτιας ζώνης. Σε μεταγενέστερη επιστημονική μελέτη επίσης ερευνήθηκαν οι συγκεντρώσεις βαρέων μετάλλων και οργανικού άνθρακα σε ιζήματα του κόλπου Αλί Αγά για την αξιολόγηση της εκτίμησης περιβαλλοντικού κινδύνου.

Η μελέτη περιελάμβανε την ανίχνευση βαρέων μετάλλων όπως υδράργυρο, κάδμιο, μόλυβδο, χρώμιο, χαλκό, μαγγάνιο και νικέλιο. Το συμπέρασμα και αυτής της έρευνας ήταν ότι η περιοχή του Αλί Αγά είναι αρκετά επιβαρυμένη σε αυτά τα βαρέα μέταλλα. Οι Τούρκοι διαλυτές πλοίων πραγματοποιούν μεικτή διάλυση: στην παραλία και στη θάλασσα. Γι’ αυτόν τον λόγο, όπως αναφέρει γαλλική περιβαλλοντική ΜΚΟ, τα διαλυτήρια του κόλπου Αλί Αγά θεωρούνται από τα μαύρα σημεία που μολύνουν τη Μεσόγειο (αυτολεξεί: «Aliaga’s shipbreaking yards are one of the black spots that pollute the Mediterranean»). Δυστυχώς, η Τουρκία κατά τη διάλυση των πλοίων στον κόλπο Αλί Αγά εδώ και δεκαετίες δεν ακολουθεί ορθές πρακτικές και μέτρα προφύλαξης για το περιβάλλον με αποτέλεσμα να μολύνεται η Μεσόγειος με βαρέα μέταλλα. Η Τουρκία δεν σέβεται το ευαίσθητο περιβάλλον της Μεσογείου. Τα βαρέα μέταλλα των διαλυτηρίων του κόλπου Αλί Αγά της Τουρκίας καταλήγουν στα ψάρια της Μεσογείου. Τα ψάρια καταλήγουν στους καταναλωτές.

Τα παραπάνω είχαν αναδειχθεί από το 2020. Η ΕΕ έχει πράξει κάτι από τότε ώστε να προστατεύσει το οικοσύστημα της Μεσογείου από τα Τουρκικά διαλυτήρια πλοίων; Έχουν ζητηθεί εξηγήσεις από την Τουρκία για τη διαχρονική ρύπανση που προξενεί στη Μεσόγειο θάλασσα; Έχει εξετάσει η ΕΕ το ενδεχόμενο πολιτικών, νομικών και οικονομικών κυρώσεων σε βάρος της Τουρκίας καθώς τίθενται σε κίνδυνο το περιβάλλον, τα ψάρια, η υγεία καταναλωτών αλλά και ο τουρισμός στη Μεσόγειο; Χρηματοδοτεί άραγε η ΕΕ αυτές τις απαράδεκτες συμπεριφορές της Τουρκίας; Η Τουρκία, η οποία πιθανώς μολύνει τη Μεσόγειο με τα ανεξέλεγκτα διαλυτήρια πλοίων, παραμένει άραγε στο απυρόβλητο;

Κι ας μην είναι μέλος της ΕΕ. Τι σημαίνει αυτό; Η Τουρκία εισπράττει τεράστια ποσά από την τσέπη του Ευρωπαίου φορολογούμενου για το μεταναστευτικό και όχι μόνο. Μήπως να μπει το «πράσινο» μαχαίρι στο λαιμό της Τουρκίας κόβοντας διάφορους Ευρωπαϊκούς πόρους, επαναλαμβάνουμε ότι πρόκειται για χρήματα των Ευρωπαίων φορολογούμενων, μέχρι να συμμορφωθούν οι αρμόδιοι, όσον αφορά στην προστασία του Μεσογειακού περιβάλλοντος; Ή μήπως οι ευαίσθητοι περιβαλλοντικά «πράσινοι» Ευρωπαίοι δεν τολμούν να αγγίξουν τον Σουλτάνο; Συμβαίνει κάτι περισσότερο, ή απλά οι κανόνες και εδώ εφαρμόζονται αλά καρτ;

Αλλά και οι Έλληνες εφοπλιστές, στέλνουν ή όχι, άραγε, τα πλοία τους σε Τουρκικά διαλυτήρια; Όπως προαναφέρθηκε το 1-2% του τουρκικού χάλυβα προέρχεται από τα πλοία που διαλύονται στον κόλπο Αλί Αγά. Τι κατασκευάζει η Τουρκία με αυτόν τον χάλυβα; Οπλικά συστήματα. Συστήματα τα οποία στρέφονται και εναντίον ελληνικών στόχων. Ιδίως των νησιών, από τα οποία έλκουν την καταγωγή τους μεγάλες εφοπλιστικές οικογένειες. Δεν θα μπορούσε να κατασκευασθεί διαλυτήριο πλοίων στην Ελλάδα το οποίο να ακολουθεί περιβαλλοντικά πρότυπα καθορισμένα από την ΕΕ; Γιατί βγάζουμε τα μάτια μας μόνοι μας, σε περιβαλλοντικά, οικονομικά και εθνικά θέματα;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *