Ηλεκτροκίνηση: Πόσο κοστίζουν με ή χωρίς επιδότηση τα αυτοκίνητα-Όλα για τους φορτιστές

ηλεκτρο

Eίναι κάτι παραπάνω από σίγουρο ότι το μέλλον της αυτοκίνησης είναι η ηλεκτροκίνηση. Μετά τις τελευταίες ανακοινώσεις της κυβέρνησης για τα κίνητρα απόκτησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, στόχος είναι ένα στα τρία οχήματα στην Ελλάδα έως το 2030 να είναι ηλεκτρικό.

Μετά την επιδότηση που θα δοθεί για την απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, έχει σημασία να δούμε τα ηλεκτροκίνητα οχήματα που είναι διαθέσιμα σήμερα στην ελληνική αγορά.

Skoda Citigoe iV

Πρόκειται για αυτοκίνητο πόλης. Μικρό και οικονομικό, αποδίδει 83 ίππους και διαθέτει μπαταρία 36,8 kWh. Προσφέρει αυτονομία 260 χιλιομέτρων με μία φόρτιση, ενώ για την επαναφόρτιση του 80% της μπαταρίας του με ταχυφορτιστή χρειάζεται 1 ώρα. Η μέγιστη ταχύτητα είναι 130 χλμ/ώρα. Τιμή καταλόγου από 22.300 ευρώ με επιδότηση από 18.951 ευρώ.

Smart EQ ForTwo, Fortwo Cabrio και EQ ForFour

Είναι τα γνωστά ιδιαίτερα οχήματα πόλης. Ιδιαίτερα μικρά και λειτουργικά προσφέρουν αυτονομία μεταξύ 140 και 159 χιλιομέτρων ανά φόρτιση. Ενώ έχουν και ενσωματωμένο φορτιστή 22 kW για γρήγορη φόρτιση, έτσι ώστε οι μπαταρίες να φορτίζουν από το 10% έως το 80% μέσα σε λιγότερο από 40 λεπτά. Τιμή καταλόγου από 23.740 ευρώ (fortwo coupe), 24.450 ευρώ (forfour), 26.970 ευρώ (fortwo cabrio). Με επιδότηση από 21.141 ευρώ (fortwo coupe), 21.824 ευρώ (forfour), 24.213 ευρώ (fortwo cabrio).

Volkswagen eUP!

Αυτοκίνητο που μπορείς να κάνεις άνετα και διαδρομή εκτός πόλης. Διαθέτει 83 ίππους και αυτονομία έως 260 χιλιόμετρα. Η μπαταρία φορτίζεται στο 80% της με ταχυφορτιστή μόνο μέσα σε 1 ώρα. Τιμή καταλόγου από 23.300 ευρώ, με επιδότηση από 18.951 ευρώ.

Opel Corsa-e

Ένα best seller της Opel έχει γίνει ηλεκτρικό, με ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 136 ίππων που σε συνδυασμό με την μπαταρία των 50 kWh προσφέρει αυτονομία έως και 330 χιλιομέτρων. Ο χρόνος φόρτισης της μπαταρίας στο 80% από ταχυφορτιστή έρχεται μέσα σε 30 λεπτά. Τιμή καταλόγου από 31.980 ευρώ, με επιδότηση από 27.182 ευρώ.

Peugeot e-208

Διαθέτει ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 136 ίππων και μπαταρία 50 kWh. Εχει αυτονομία 340 χιλιομέτρων και η φόρτιση με ταχυφορτιστή 100 kW στο 80% έρχεται σε μισή ώρα. Τιμή καταλόγου από 31.980 ευρώ, με επιδότηση από 27.182 ευρώ.

Mini Cooper SEΖ

Μικρό αυτοκίνητο πόλης που με ευκολία μπορεί να προσφέρει τις υπηρεσίες του εκτός αυτής. Το πρώτο μοντέλο της premium supermini οικογένειας που κινείται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια. Ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 184 ίππους και έχει αυτονομία που αγγίζει τα 270 χιλιόμετρα. Τιμή καταλόγου από 33.900 ευρώ, με επιδότηση από 28.814 ευρώ.

Nissan Leaf

Εδώ αλλάζει η κατηγορία και το όχημα γίνεται μεγαλύτερο για να μπορεί να εξυπηρετεί και τις ανάγκες μιας οικογένειας. Έχει ένα ηλεκτροκινητήρα 150 ίππων και η μπαταρία των 40 kWh το κάνουν να έχει αυτονομία 270 χιλιομέτρων. Η φόρτιση της μπαταρίας σε οικιακό δίκτυο με σούκο πρίζα απαιτεί 21 ώρες, ενώ με προαιρετικό wallbox φορτιστή 6,6 kW πέφτει στις 7,5 ώρες. Σε ταχυφορτιστή 50 kW το 80% της μπαταρίας φορτίζει σε μόλις 40 λεπτά. Τιμή καταλόγου από 33.990 ευρώ, με επιδότηση από 28.881 ευρώ.

VW e-Golf

Άλλο ένα best seller που έχει γράψει ιστορία. Το ηλεκτρικό μοντέλο έχει αυτονομία 300 χιλιομέτρων και με ταχυφορτιστή η μπαταρία του φορτίζει στο 80% σε μόλις 1 ώρα. Ο ηλεκτροκινητήρας του αποδίδει 115 ίππους. Τιμή καταλόγου από 34.200 ευρώ, με επιδότηση από 29.070 ευρώ.

BMW i3 και BMW i3s

Δύο ξεχωριστά μοντέλα από την βαυαρική εταιρεία. Διατίθεται σε δύο εκδόσεις. Με 170 και 184 ίππων και με μέγιστη ταχύτητα 150 χλμ/ώρα και 160 χλμ/ώρα. Φορτίζει το 80% της μπαταρίας του σε 45 λεπτά και η αυτονομία κίνησης φτάνει έως και τα 310 χιλιόμετρα. Τιμή καταλόγου από 41.300 ευρώ (45.050 ευρώ το BMW i3s), με επιδότηση από 35.104 ευρώ (από 38.292 ευρώ το BMW i3s)

Audi e-tron

Εδώ τα πράγματα αλλάζουν. Τετρακίνητο με δύο ηλεκτροκινητήρες που αποδίδουν 408 ίππους. Προσφέρονται με αυτονομία 417 και 300 χιλιομέτρων αντίστοιχα. Διαθέτει ενσωματωμένο φορτιστή 120 kW, όπου σε ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος φορτίζει το 80% της μπαταρίας σε 30 λεπτά. Τιμή καταλόγου από 73.070 ευρώ (από 84.890 ευρώ το 55 quattro), με επιδότηση από 66.250 ευρώ (από 78.070 το 55 quattro).

Mercedes EQC

Το πολυτελές μοντέλο της γερμανικής εταιρείας έχει δύο ηλεκτροκινητήρες απόδοσης 408 ίππων και η πραγματική αυτονομία αγγίζει τα 320 χιλιόμετρα. Το 80% της μπαταρίας του σε ταχυφορτιστή φορτίζεται σε 40 λεπτά. Τιμή καταλόγου από 80.700 ευρώ, με επιδότηση από 73.880 ευρώ.

Jaguar I-Pace

Διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες συνολικής απόδοσης 400 ίππων. Η αυτονομία αγγίζει τα 470 χιλιόμετρα. Η μπαταρία του φορτίζει κατά 80% μέσα σε 45 λεπτά με χρήση ταχυφορτιστή 100 kW. Τιμή καταλόγου από 87.500 ευρώ με επιδότηση από 80.630 ευρώ.

Porsche Taycan Τurbo και Porsche Taycan Τurbo S

Και τα δύο μοντέλα διαθέτουν 2 ηλεκτροκινητήρες. Η Taycan Turbo S αποδίδει έως και 761 ίππους ενώ η Taycan Τurbo έως και 680 ίππους. Η Turbo S έχει αυτονομία μέχρι τα 412 χιλιόμετρα ανά φόρτιση, ενώ η Turbo αγγίζει τα 450 χιλιόμετρα. Με ταχυφορτιστή 150 kW η μπαταρία φορτίσει από το 5% στο 80% μέσα σε 36 λεπτά. Τιμή καταλόγου από 159.400 ευρώ (Taycan Turbo S από 194.100 ευρώ) με επιδότηση από 152.580 ευρώ (Taycan Turbo S από 187.280 ευρώ).

Ηλεκτροκίνηση: Πού και πότε εγκαθίστανται υποχρεωτικά φορτιστές

Με ταχείς ρυθμούς και σαφείς υποχρεώσεις η κυβέρνηση επιδιώκει τη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων.

Όπως προκύπτει από τις διατάξεις του νομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, πέραν των οικονομικών και φορολογικών κινήτρων για την απόκτηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων, καθορίζονται με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα οι χωροθετήσεις των θέσεων στάθμευσης στους δήμους με υποδομές φόρτισης, αλλά και οι κανόνες που θα ισχύουν για την εγκατάσταση τους σε νέα και υφιστάμενα κτίρια.

Έτσι, μέχρι την 1η Ιανουαρίου του 2023 σε υφιστάμενα κτίρια τα οποία δεν προορίζονται για κατοικία κι έχουν περισσότερες από 20 θέσεις στάθμευσης εγκαθίσταται υποχρεωτικά μία τουλάχιστον θέση στάθμευσης με σημείο επαναφόρτισης ανά 20 θέσεις.

Πρόκειται ουσιαστικά για ακίνητα που στεγάζουν αλυσίδες λιανικού εμπορίου, εμπορικά κέντρα και άλλες επιχειρήσεις.

Για τα νέα κτίρια που θα υποβληθεί αίτημα έκδοσης οικοδομικής άδειας μετά την 1η Μαρτίου του 2021 υποχρεωτικά θα περιλαμβάνεται μελέτη ηλεκτρολογικής εγκατάστασης υποδομής καλωδιώσεων ώστε στις υποχρεωτικές θέσεις στάθμευσης (σε υπόγειο, πυλωτή, σε ακάλυπτο χώρο ή σε παρακείμενο χώρο του κτιρίου) να μπορούν να εγκατασταθούν σημεία επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Σε νέα κτίρια με αποκλειστική χρήση κατοικίας και με περισσότερες από δέκα 10 θέσεις στάθμευσης, εγκαθίσταται υποχρεωτικά υποδομή καλωδίωσης, ώστε να καθίσταται δυνατή σε μεταγενέστερο στάδιο η εγκατάσταση σημείου επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε κάθε θέση στάθμευσης οχημάτων

Σε νέα κτίρια που δεν προορίζονται αποκλειστικά για κατοικία και τα οποία διαθέτουν περισσότερες από 10 θέσεις στάθμευσης, εγκαθίσταται υποχρεωτικά  υποδομή καλωδίωσης, ώστε κατ’ ελάχιστο μία  σε κάθε πέντε θέσεις στάθμευσης να μπορεί σε μεταγενέστερο στάδιο να εφοδιαστεί με σημείο επαναφόρτισης Η/Ο, για τις θέσεις που δεν εξυπηρετούν την κατοικία.

Επίσης σε κτίρια μεικτής χρήσης προβλέπεται η τοποθέτηση υποδομής φόρτισης με την αναλογία έναν φορτιστή ανά πέντε θέσεις, εφόσον συνολικά υπερβαίνουν τις 10.

Επίσης σε όλα τα νέα κτίρια είναι δυνατόν και η ύπαρξη επιπλέον μίας κοινόχρηστης θέσης στάθμευσης με σημείο επαναφόρτισης.

Οι γενικές συνελεύσεις στις πολυκατοικίες

Σε υφιστάμενα κτίρια με πρόβλεψη θέσεων στάθμευσης μπορεί να εγκατασταθεί σε κοινόχρηστους χώρους ξεχωριστή κοινόχρηστη παροχή η οποία θα επιτρέπει την τοποθέτηση σημείων επαναφόρτισης. Σε περιπτώσεις κτιρίων με πολλαπλές ιδιοκτησίες για την ανωτέρω εγκατάσταση απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της απόλυτης πλειοψηφίας των συνιδιοκτητών. Η λειτουργία και ο τρόπος χρήσης του συνόλου της εγκατάστασης συμπεριλαμβάνεται στην τεχνική έκθεση του αρμόδιου ηλεκτρολόγου ή ηλεκτρολόγου μηχανικού, η οποία προσαρτάται στον κανονισμό του κτιρίου.

Σε υφιστάμενα κτίρια επιτρέπεται στον ιδιοκτήτη ή δικαιούχο αποκλειστικής χρήσης χώρου στάθμευσης, με αποκλειστική δαπάνη, ευθύνη και επιμέλειά του, η εγκατάσταση υποδομής καλωδίωσης στη δική του θέση στάθμευσης και η εγκατάσταση και λειτουργία σημείου επαναφόρτισης ηλεκτρικού οχήματος, το οποίο τροφοδοτείται απευθείας μέσω της υφισταμένης παροχής ρεύματος ιδιόκτητου χώρου εντός της ίδιας οικοδομής ή μέσω νέας ιδιόκτητης παροχής ρεύματος. Για την εφαρμογή του παρόντος ορίζονται τα εξής:

·Ο ιδιοκτήτης ή ο δικαιούχος αποκλειστικής χρήσης χώρου στάθμευσης υποχρεούται να προβεί σε προηγούμενη έγγραφη γνωστοποίηση προς τον διαχειριστή του κτιρίου επί αποδείξει παραλαβής της, ο οποίος οφείλει να ενημερώσει αμελλητί τους λοιπούς συνιδιοκτήτες του κτιρίου. Μετά την πάροδο 30 ημερολογιακών ημερών από τη γνωστοποίηση προς το διαχειριστή, ο ως άνω ιδιοκτήτης ή δικαιούχος χρήσης δικαιούται να προβεί στην εγκατάσταση.

·Η Υπεύθυνη Δήλωση Εγκαταστάτη (ΥΔΕ), το αντίγραφο της έγγραφης γνωστοποίησης προς τον διαχειριστή του κτιρίου και η απόδειξη παραλαβής της διατηρούνται στο αρχείο του ιδιοκτήτη ή δικαιούχου χρήσης και είναι διαθέσιμα στις αρμόδιες δημόσιες αρχές.

·Η Γενική Συνέλευση των συνιδιοκτητών του κτιρίου δικαιούται με απόφαση της απόλυτης πλειοψηφίας των ιδιοκτητών (τουλάχιστον πεντακόσια ένα χιλιοστά (501/1000)) να εναντιωθεί στην πραγματοποίηση της εγκατάστασης. Με την ίδια διαδικασία δύναται να ζητήσει οποτεδήποτε τη διακοπή λειτουργίας της εγκατάστασης αυτής λόγω μη τήρησης των προδιαγραφών ασφαλούς κατασκευής και λειτουργίας της ή ουσιώδους παρεμπόδισης της χρήσης των υπολοίπων χώρων στάθμευσης του κτιρίου, προσκομίζοντας τεχνική έκθεση αρμόδιου ηλεκτρολόγου μηχανικού στην αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης με κοινοποίηση στον ενδιαφερόμενο.

Οι δήμοι

Εξάλλου με άλλες διατάξεις οι δήμοι μητροπολιτικών κέντρων, οι δήμοι πρωτεύουσες νομών, οι μεσαίοι και μεγάλοι δήμοι της χώρας θα πρέπει έως τις 31 Μαρτίου του 2021 να χωροθετήσουν εντός των διοικητικών ορίων τους υποδομές φόρτισης που να αναλογούν έναν για 1.000 κατοίκους.

Στο σχετικό σχέδιο που θα πρέπει να εκπονήσουν οφείλουν να συμπεριλάβουν τα σημεία επαναφόρτισης κατά μήκος των διοικητικών τους ορίων, σε δημοτικούς χώρους στάθμευσης αλλά και σε δρόμους με ελεγχόμενη στάθμευση. Ανάλογη πρόβλεψη θα πρέπει να υπάρχει και για τις αστικές και δημοτικές συγκοινωνίες.

Φορτιστές και σε πιάτσες ταξί

Στις υποχρεώσεις των δήμων είναι η χωροθέτηση και σημείων στάσης – στάθμευσης για ηλεκτρικά ταξί. Θα τις χρησιμοποιούν αποκλειστικά αυτές οι κατηγορίες οχημάτων.

Στις υπάρχουσες πιάτσες καθορίζεται μία θέση για ηλεκτρικά ταξί ανά πέντε. Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα θα έχουν πάντα την πρώτη θέση στη σειρά.

Το δημόσιο

Μέχρι την 1η Ιανουαρίου του 2022 το δημόσιο και οι φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα που διαθέτουν περισσότερες από 20 θέσεις στάθμευσης υποχρεούνται να εγκαταστήσουν τουλάχιστον ένα σημείο επαναφόρτισης.

Η αγορά φόρτισης

Εξάλλου, με άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου οργανώνεται και η αγορά φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων.

Πιο συγκεκριμένα:

· Δημιουργείται Μητρώο Υποδομών και Φορέων της Αγοράς Ηλεκτροκίνησης  με στοιχεία τόσο για τους φορείς της αγοράς όσο και για τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης. Μέσω αυτού αφενός διευκολύνεται η εποπτεία της σχετικής αγοράς και αφετέρου ο πολίτης αποκτά ψηφιακή πρόσβαση στο δίκτυο φόρτισης, λαμβάνοντας ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο μέσω του κινητού τηλεφώνου για την διαθεσιμότητα  του εγγύτερου σημείου φόρτισης. Ταυτόχρονα παρέχονται σε πραγματικό χρόνο όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για το κόστος φόρτισης, την πλοήγηση σε διαθέσιμο σημείο φόρτισης, κράτηση θέσης, σύγκριση τιμών.

· Οργανώνεται η ανάπτυξη και λειτουργία των υποδομών φόρτισης για τις οποίες υπεύθυνοι είναι οι Φορείς Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων (ΦΕΥΦΗΟ)

· Καθορίζεται ο ρόλος του Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτροκίνησης που μέσω των υπηρεσιών εντοπισμού και πληρωμής που παρέχει διευκολύνει την πρόσβαση στις υποδομές φόρτισης καθώς και τη χρήση τους.

· Καθορίζεται ρητά ο ρόλος του ΔΕΔΔΗΕ που υποχρεούται να διευκολύνει τη σύνδεση σημείων φόρτισης με το δίκτυο διανομής, συνεργαζόμενος κατά τρόπο που δεν εισάγει διακρίσεις με κάθε επιχείρηση που αναπτύσσει και λειτουργεί τέτοια σημεία.

· Ρυθμίζονται θέματα τιμολόγησης των υπηρεσιών φόρτισης, στη βάση της ελεύθερης τιμολόγησης και της διαφάνειας τιμών και χρεώσεων, ενώ θεσπίζεται η δυνατότητα ad hoc χρέωσης χρηστών ηλεκτρικών οχημάτων (δηλαδή για μεμονωμένη φόρτιση) σε όλες τις δημοσίως προσβάσιμες υποδομές φόρτισης, προς όφελος πάντα του χρήστη ηλεκτρικού οχήματος.

· Λαμβάνεται μέριμνα για την σταθερότητα και την απρόσκοπτη, με το μικρότερο κόστος, λειτουργία του ηλεκτρικού δικτύου υιοθετώντας τις βέλτιστες πρακτικές, όπως είναι η “έξυπνη” φόρτιση. Ενθαρρύνεται έτσι η μεγιστοποίηση της χρήσης ΑΠΕ για τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων, χρησιμοποιώντας ενέργεια από εναλλακτικές πηγές

· Θεσπίζεται μηχανισμός παρακολούθησης της ανάπτυξης των δημόσια προσβάσιμων υποδομών φόρτισης, στη βάση του ανταγωνιστικού μοντέλου της αγοράς, με στόχο την πλήρη γεωγραφική κάλυψη της ελληνικής επικράτειας, και λαμβάνοντας υπόψη την αναλογία των υποδομών φόρτισης σε σχέση με το σύνολο των ηλεκτρικών οχημάτων που κυκλοφορούν σε αυτή.

· Προβλέπονται  διαδικασίες ελέγχου της επαρκούς ανάπτυξης των υποδομών και στοχευμένης παρέμβασης, ώστε και ο κάτοικος μιας ακριτικής περιοχής να έχει δυνατότητα πρόσβασης σε αυτές. Καθορίζεται έτσι ο ρόλος της Πολιτείας στην ενίσχυση και υποστήριξη των δράσεων ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα.

πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ και capital

One thought on “Ηλεκτροκίνηση: Πόσο κοστίζουν με ή χωρίς επιδότηση τα αυτοκίνητα-Όλα για τους φορτιστές

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.