Δεν είναι ανυπόστατη η φήμη που θέλει στενούς επιτελείς του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη να εισηγούνται πρόωρες εκλογές όταν η πανδημία το επιτρέψει. Ακόμα δηλαδή και τον Μάιο. Για την ακρίβεια, οι πληροφορίες θέλουν και κορυφαία στελέχη του Mεγάρου Μαξίμου, έστω κι αν έχουν αντικρουόμενες θέσεις σε πολλά θέματα, να συμφωνούν στην αναγκαιότητα πρόωρης προσφυγής στις κάλπες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πίεση που ασκεί τόσο ο Άκης Σκέρτσος όσο και ο Γιώργος Γεραπετρίτης προς αυτή την κατεύθυνση. Εκμεταλλευόμενοι πάντα τα δημοσκοπικά ευρήματα που δείχνουν άνετη επικράτηση του Κυριάκου Μητσοτάκη παρά το ότι ακόμα και με επαναληπτικές εκλογές που θα γίνουν με ενισχυμένη αναλογική, δεν βλέπουν αυτοδυναμία.
Αυτό που φοβίζει πολλούς μέσα στο μέγαρο Μαξίμου, είναι το προηγούμενο του Γιώργου Παπανδρέου. Ούτως πρωθυπουργού που μπορεί οι δημοσκοπήσεις να τον έδειχναν να προηγείται μέχρι και την τελευταία στιγμή, σε ένα βράδυ όμως καθαιρέθηκε από πρωθυπουργός με συνοπτικές διαδικασίες. Το φάντασμα της περίπτωσης Παπανδρέου λοιπόν στοιχειώνει το μέγαρο Μαξίμου, ειδικά όσους γνωρίζουν ότι μετά το καλοκαίρι οι καταστάσεις θα τεθούν εκτός ελέγχου με εκτόξευση της φτώχειας και της ανεργίας.
Στο οικονομικό επιτελείο όμως φοβούνται και την επιβεβαίωση ενός σεναρίου που μπορεί να αποδειχθεί ολέθριο για την ελληνική οικονομία. Την αύξηση των επιτοκίων δανεισμού. Κάτι τέτοιο θα θέσει αυτομάτως το ελληνικό δημόσιο χρέος ως μη βιώσιμο με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Και τώρα δεν θα μιλάμε απλώς για ένα μνημόνιο, αλλά για μία ολοκληρωτική εκχώρηση κάθε ικμάδας Δημοσίου και ιδιωτικού πλούτου, σε όποιον φορέα αναλάβει τον ρόλο που το 2010 ανέλαβε το ΔΝΤ. Γεγονός που θα συντρίψει όποια κυβέρνηση πάρει αυτή την απόφαση.
Γι’ αυτό και υπάρχουν φωνές στο Μαξίμου που θέλουν ανανέωση της λαϊκής εντολής, έστω κι αν αυτό σημαίνει οικουμενική κυβέρνηση την επόμενη μέρα.
Το στοίχημα
Το μεγάλο στοίχημα για το επόμενο εξάμηνο είναι ο εμβολιασμός, την ίδια ώρα που το στρατηγείο της Ε.Ε. δέχεται κριτική για αργοπορία στην έναρξη των εμβολιασμών με τους επικριτές να επισημαίνουν την πρόοδο που έγινε στη Βρετανία, το Ισραήλ και τις ΗΠΑ ως ένδειξη αποτυχίας του σχεδιασμού στις Βρυξέλλες.
Αυτό σε αριθμούς σημαίνει πως η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζει πιθανό πλήγμα 90 δισεκ. ευρώ στην οικονομία εαν δεν φτάσει τον ρυθμό εμβολιασμού κατά της COVID-19 που έχουν άλλες περιοχές, σύμφωνα με σημερινή μελέτη.
Για να πετύχει τον στόχο για ανοσία του 70% των ενηλίκων ως το καλοκαίρι, η ΕΕ θα χρειαστεί να αυξήσει στο εξαπλάσιο τον ρυθμό των εμβολιασμών κατά της COVID-19, σύμφωνα με τη μελέτη, που έκανε ο ασφαλιστικός όμιλος Allianz και η εταιρεία ασφάλισης πιστώσεων Euler Hermes, η οποία περιήλθε σε γνώση του Reuters πριν από την δημοσίευσή της.
Με τον τρέχοντα ρυθμό, η ανοσία της αγέλης δεν θα έχει επιτευχθεί πριν από το 2022, σύμφωνα με την έρευνα, οι συντάκτες της οποίας επισημαίνουν επίσης ότι όσο περισσότερος καιρός χρειαστεί για να εμβολιαστεί ο πληθυσμός της Ευρώπης, τόσο περισσότερο καιρό η οικονομία θα παρεμποδίζεται από περιοριστικά μέτρα.
Τι είναι η απλή αναλογική και πώς επηρεάζει τις αποφάσεις για εκλογές
Ενα από τα βασικά επιχειρήματα που χρησιμοποιούν οι θιασώτες της εκλογικής προοπτικής είναι το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής που ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση και θα ισχύσει για πρώτη φορά στην προσεχή εκλογική αναμέτρηση.
Η μέθοδος της απλής αναλογικής είναι ένα εκλογικό σύστημα (ή εκλογικός νόμος) σύμφωνα με το οποίο υπολογίζεται η εκπροσώπηση των κομμάτων στη βουλή.
Για την ακρίβεια το εκλογικό σύστημα που ισχύει κάθε φορά είναι αυτό που καθορίζει τις έδρες που λαμβάνουν τα κόμματα ή οι συνασπισμοί κομμάτων που μετέχουν στις εκλογές. Οι υπόλοιπες λεπτομέρειες καθορίζονται από τον ισχύοντα εκλογικό νόμο
Η απλή αναλογική είναι το σύστημα κατά το οποίο κάθε κόμμα παίρνει σχεδόν (υπάρχουν οι βουλευτές επικρατείας) ακριβώς όσες έδρες αναλογούν στο ποσοστό που πήρε στις εκλογές. Το σύστημα αυτό είναι η λεγόμενη καθαρή απλή αναλογική.
Το πρόβλημα του συστήματος αυτού είναι ότι είναι πιο δύσκολο να σχηματιστεί κυβέρνηση, καθώς απαιτείται συνεργασία πολλών κομμάτων εκτός αν κάποιο κόμμα καταφέρει να πάρει το 50,1% των ψήφων, που είναι γενικά δύσκολο.
Από την άλλη πλευρά το καλό της απλής αναλογικής είναι ότι τα κόμματα (και άρα οι ψήφοι των πολιτών) εκπροσωπούνται με δίκαιο τρόπο, ειδικότερα όσον αφορά στα μικρότερα κόμματα.
Με βάση τις προβλέψεις του συγκεκριμένου νόμου, ο πήχης της αυτοδυναμίας ανεβαίνει στο 45% από το 37% που ήταν μέχρι τις προηγούμενες εκλογές και στο οποίο θα επανέλθει στη μεθεπόμενη εκλογική αναμέτρηση κατά την οποία θα εφαρμοστεί το σύστημα της ενισχυμένης αναλογικής με κλιμακωτό μπόνους, το οποίο ψήφισε πριν από έναν χρόνο η σημερινή κυβέρνηση.
Με το νέο σύστημα το πρώτο κόμμα που παίρνει στην κάλπη ποσοστό άνω του 25% εξασφαλίζει σε πρώτη φάση μπόνους 20 εδρών, οι οποίες αυξάνονται κατά μία για 0,5% ψήφων που παίρνει επιπλέον, με μάξιμουμ τις 50 έδρες τις οποίες εξασφαλίζει εάν φτάσει στο 40%
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι, αν τα κόμματα διατηρήσουν τα ποσοστά που συγκέντρωσαν στις προηγούμενες εκλογές, η Ν.Δ. με το 39,9% θα βρεθεί να διαθέτει 130 έδρες από 158 βουλευτές που εξέλεξε με το προηγούμενο σύστημα που ίσχυε μέχρι το 2019. Αντίστοιχο αριθμό εδρών, δηλαδή 130, θα έχουν αθροιστικά ο ΣΥΡΙΖΑ και το Κίνημα Αλλαγής, εφόσον διατηρήσουν τα προηγούμενα ποσοστά τους.
Σε μια τέτοια περίπτωση, το πλειοψηφούν κόμμα θα έχει την πρωτοβουλία των κινήσεων αφού θα είναι σχεδόν αδύνατο να σχηματιστεί κυβέρνηση χωρίς τη συμμετοχή του, κάτι που για να συμβεί προϋποθέτει απαραιτήτως τη σύμπραξη του ΚΚΕ.