Last updated on 14 Απριλίου, 2021 at 09:11 μμ
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu μετέδωσε τη Δευτέρα ότι ο στρατός της Τουρκίας αναμένεται να παραλάβει 500 drones-καμικάζι που μπορούν να λειτουργήσουν τόσο αυτόνομα όσο και σε σμήνος. Τα τακτικά drones Kargu-2 -το όνομά τους προέρχεται από μια παλιά τουρκική λέξη που σημαίνει παρατηρητήριο- διαθέτουν υψηλό επίπεδο “νοημοσύνης”, ενώ ο επικείμενος “εφοδιασμός” τους με τη δυνατότητα να επιχειρούν σε σμήνος τα αναβαθμίζει σε ακόμη υψηλότερο επίπεδο.
To τουρκικό Kargu-2
Το μη επανδρωμένο αεροσκάφος Kargu-2, που κατασκευάζεται από την τουρκική εταιρεία αμυντικών συστημάτων STM, είναι ένα πολύπτερο βάρους περίπου 7 κιλών, με τελική ταχύτητα περίπου 145 χιλιομέτρων την ώρα και με αυτονομία πτήσης μισής ώρας. Σε τυπική λειτουργία ελέγχεται απευθείας από τον χειριστή, ο οποίος μπορεί να βρίσκεται έως 9,5 χλμ. μακριά, ενώ όταν εντοπίσει τον στόχο, τον “κλειδώνει” και “βουτά” για να τον καταστρέψει με στα εκρηκτικά που φέρει. Η ιδέα είναι παρόμοια με αυτήν των περιπλανώμενων (loitering) πυρομαχικών Switchblade (σ.σ. μη επανδρωμένο εκτοξευόμενο από σωλήνα αεροσκάφος που περιπολεί μια περιοχή, εντοπίζει στόχους και τους καταστρέφει) που χρησιμοποιούν οι Ειδικές Δυνάμεις των ΗΠΑ, αν και το Kargu-2 είναι εξοπλισμένο με μεγαλύτερη εκρηκτική κεφαλή.
Η εκρηκτική κεφαλή βάρους περίπου 1,4 κιλών που δύναται να φέρει το Kargu-2 είναι τριών τύπων: εκρηκτική κεφαλή/διασποράς κατά προσωπικού και ελαφρών οχημάτων, θερμοβαρική κεφαλή για την καταστροφή κτηρίων και οχυρωμάτων, και κεφαλή διαμορφωμένων εκρηκτικών για στόχους βαριάς θωράκισης. Σε αντίθεση με το Switchblade, το οποίο είναι αυστηρά μιας χρήσεως, το Kargu-2 μπορεί να επιστρέψει με ασφάλεια στον χειριστή του για να επαναχρησιμοποιηθεί εάν δεν εντοπίσει κάποιον στόχο. Το drone είναι επίσης εξοπλισμένο με LIDAR (σ.σ. σύστημα 3D σάρωσης με λέιζερ), κάμερα ημέρας και υπέρυθρη απεικόνιση.
Η Ελλάδα τι κάνει;
Ανώτατοι αξιωματικοί έχουν επισημάνει ότι η ένταξη υπερσύγχρονων UAVs στις Ενοπλες Δυνάμεις είναι απαραίτητη όχι μόνο διότι η Τουρκία έχει κάνει άλματα σ’ αυτόν τον τομέας – έχει αναπτύξει δική της βιομηχανία – και χρησιμοποιεί μάλιστα κατά κόρον UAVs σε επιθέσεις στη Συρία και στη Λιβύη, αλλά διότι τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη είναι το μέλλον σε επιχειρησιακούς και πολεμικούς σκοπούς.
Προς το παρόν το ελληνικό οπλοστάσιο διαθέτει περίπου 15 UAVs. Σε 8 υπολογίζονται τα γαλλικής κατασκευής μη επανδρωμένα αεροσκάφη Sperwere που διαθέτει ο Στρατός Ξηράς. Εξι UAVs διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία, τα ελληνικής κατασκευής Πήγασος ΙΙ Block 1, έχοντας ως βάση τους από τον Αύγουστο του 2017 την 110 Πτέρυγα Μάχης στην Αεροπορική Βάση Λάρισας. Αλλα τέσσερα ίδιου τύπου είναι δε υπό κατασκευή και θα ενισχύσουν την Πολεμική Αεροπορία.
Το πρωτοποριακό πρόγραμμα κατασκευής ελληνικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών είχε ξεκινήσει στις αρχές της δεκαετίας του ’80, αλλά δεν εξελίχθηκε σε μαζική παραγωγή. Μάλιστα οι επιτελείς του «Πενταγώνου» είχαν προβλέψει ότι τα μη επανδρωμένα είναι το μέλλον των σύγχρονων πολέμων. Σε παλαιότερα μακρόπνοα σχέδια εξοπλιστικών είχαν επισημάνει ότι μετά το 2012 η Ελλάδα πρέπει να αποκτήσει μαχητικά μη επανδρωμένα τα λεγόμενα UCAV. Το συγκεκριμένο υποπρόγραμμα ουδέποτε υλοποιήθηκε λόγω της οικονομικής κρίσης…
Τι είναι τα drones ;
Τα drones είναι τα μη επανδρωμένα ιπτάμενα οχήματα που ελέγχονται είτε από κάποιον απομακρυσμένο χειριστή είτε αυτόνομα ακολουθώντας κάποιο προκαθορισμένο σχέδιο πτήσης. Μπορεί να είναι πολυκόπτερα (τρικόπτερα, τετρακόπτερα, εξακόπτερα κοκ) ή και αεροπλάνα.
Πολλοί αναφέρονται με τον όρο drones και γενικότερα σε οποιοδήποτε μη επανδρωμένο όχημα ελέγχεται από απόσταση ή από κάποιο προκαθορισμένο σχέδιο άσχετα με το που δραστηριοποιείται:
- ξηρά – unmanned ground vehicles (UGVs)
- θάλασσα – unmanned marine vehicles (UMVs) και
- αέρα – unmanned aerial vehicles (UAVs)
Άλλοι πάλι δε χρησιμοποιούν τον όρο drones για τα μη επανδρωμένα ιπτάμενα οχήματα γιατί θεωρούν ότι η ονομασία αυτή παραπέμπει σε στρατιωτικές αποστολές. Και πριν από κάποια χρόνια έτσι ήταν. Η κατάσταση όμως έχει αλλάξει και τώρα οι περισσότεροι όταν αναφέρονται στα drones έχουν στο μυαλό τους έχουν τα πολυκόπτερα (multicopters, multirotors).
Τι είναι τα πολυκόπτερα;
Τα πολυκόπτερα είναι τηλεχειριζόμενα ιπτάμενα οχήματα των οποίων η κίνηση και ευστάθεια στον αέρα οφείλεται στην ώθηση των κινητήρων τους. Είναι αεροδυναμικά ασταθή και απαιτούν on-board υπολογιστή (flight controller – ελεγκτής πτήσης) για να πετάξουν με σταθερότητα. Ο υπολογιστής αυτός συνδυάζει δεδομένα από τους αισθητήρες που διαθέτει (γυροσκόπιο, επιταχυνσιόμετρο, βαρόμετρο και GPS) για να υπολογίσει την κατάσταση και τη θέση του οχήματος.
Εφόσον τα πολυκόπτερα είναι τηλεχειριζόμενα μη επανδρωμένα ιπτάμενα οχήματα εμπίπτουν στην ευρύτερη κατηγορία των Drones αλλά δεν είναι τα Drones. Είναι μια υποκατηγορία των Drones.
Το τετρακόπτερο είναι η πιο δημοφιλής κατηγορία πολυκοπτέρων. Το τετρακόπτερο έχει 4 κινητήρες, με τον κάθε κινητήρα-προπέλα να λειτουργεί με αντίθετη φόρα από τον διπλανό του. Το τετρακόπτερο ελέγχει την κίνηση του αυξάνοντας και μειώνοντας τις στροφές των κινητήρων του.
Πώς κινούνται; Παράδειγμα : Τετρακόπτερο
Το drone-τετρακόπτερο για να κινηθεί αυξομειώνει ανάλογα με την εντολή που του δίνουμε τις στροφές των κινητήρων του. Για παράδειγμα:
- Για να προχωρήσει μπροστά αυξάνει τις στροφές των 2 κινητήρων που βρίσκονται στην οπίσθια πλευρά (2,4) και μειώνει τις στροφές στους εμπρόσθιους (3,1).
- Για να πετάξει προς τα αριστερά αυξάνει τις στροφές στους 2 κινητήρες στη δεξιά πλευρά (1,4) και μειώνει τις στροφές στους 2 κινητήρες στην αριστερή πλευρά (3,2).
- Αν θέλει να κινηθεί αριστερόστροφα ή δεξιόστροφα γύρω από τον αεροσκάφος αυξάνει τις στροφές στο ένα ζευγάρι των μοτέρ που βρίσκονται διαγώνια (π.χ. 1,2) ρίχνοντας τις στροφές στο άλλο ζευγάρι (π.χ. 3,4) ή αντίστροφα.
- Για να ανέβει ψηλότερα το drone αυξάνει τις στροφές σε όλους τους κινητήρες και για να χαμηλώσει το ύψος του μειώνει τις στροφές.
Τρικόπτερο
Τα τρικόπτερα έχουν 3 κινητήρες σε σχήμα “Υ” ή “Τ”. Είναι μια φτηνή αλλά πολύπλοκη λύση και δε προσφέρει τη σταθερότητα των τύπων με περισσότερους κινητήρες.
για τις τεχνικές λεπτομέρειες χρησιμοποιήθηκαν πληροφορίες από το dronesworld