ΔΝΤ σε Ελλάδα | Αυξήστε τους φόρους στα καύσιμα κίνησης

ΔΝΤ σε Ελλάδα | Αυξήστε τους φόρους στα καύσιμα κίνησης

Στην Ελλάδα ο «φόρος άνθρακα» αναμένεται να επηρεάσει πάνω από 4,7 εκατομμύρια αυτοκίνητα σε σύνολο 5,5 εκατομμυρίων κυκλοφορούντων ΙΧ τα οποία πληρούν την οδηγία ρύπων Ευrο 5 ή παλαιότερες.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Μπορεί η Ελλάδα να συγκαταλέγεται στις χώρες της ΕΕ με την υψηλότερη φορολογική επιβάρυνση των καυσίμων κίνησης, ωστόσο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προτείνει στην κυβέρνηση να αυξήσει πρόσθετα τη φορολογία, ώστε να στρέψει περισσότερους στην ηλεκτροκίνηση.

Σε απολογιστική έκθεση για την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας που έδωσε χθες στη δημοσιότητα το ΔΝΤ αναφέρει πως «οι αρχές θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο αύξησης του «φόρου άνθρακα» (carbon tax) (συμπεριλαμβανομένων ειδικών φόρων κατανάλωσης και τελών) σε τομείς που δεν εμπίπτουν στο σύστημα εμπορίας εκπομπών (ETS), όπως οι μεταφορές, για να δώσουν περαιτέρω κίνητρα για την ταχεία και αποτελεσματική πράσινη μετάβαση καθώς η τιμή της ενέργειας συνεχίζει να ομαλοποιείται».

Κατά το ΔΝΤ, απαιτούνται συντονισμένες προσπάθειες για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων της ελληνικής κυβέρνησης για το κλίμα και την πράσινη μετάβαση και δεδομένης της κυριαρχίας των ορυκτών καυσίμων στην ελληνική αγορά ενέργειας, μια ισχυρή εφαρμογή του πλαισίου πολιτικής για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των μέτρων για τον εξορθολογισμό του πλαισίου αδειοδότησης για νέες επενδύσεις και την καλύτερη ενσωμάτωση των ΑΠΕ στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, θα επιτάχυναν την πρόοδο και θα ενίσχυαν την ενεργειακή ασφάλεια.

Να σημειωθεί πως η πρόταση του ΔΝΤ για αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα κίνησης παραβιάζει ανοικτές θύρες, καθώς ήδη από τον Απρίλιο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την επέκταση της επιβολής του «φόρου άνθρακα» στα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στις οδικές μεταφορές, αλλά και στην θέρμανση των κτιρίων από το 2027.

Στη βάση του νέου πλαισίου, ο «φόρος άνθρακα» θα επιβάλλεται στις μεταφορές και αναμένεται να επηρεάσει εκατοντάδες εκατομμύρια ιδιοκτήτες παλαιών αυτοκινήτων σε όλη την ΕΕ καθώς θα αφορά στα οχήματα που πληρούν την οδηγία ρύπων Ευrο 5 ή και παλαιότερες. Το ύψος του φόρου θα αυξάνεται ανάλογα με την παλαιότητα, τον κυβισμό αλλά και την κατανάλωση καυσίμου.

Στην Ελλάδα ο «φόρος άνθρακα» αναμένεται να επηρεάσει πάνω από 4,7 εκατομμύρια αυτοκίνητα σε σύνολο 5,5 εκατομμυρίων κυκλοφορούντων ΙΧ τα οποία πληρούν την οδηγία ρύπων Ευrο 5 ή παλαιότερες.

ΔΝΤ | Τι προβλέπει για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας- Τα καλά και τα κακά νέα

Η ελληνική οικονομία αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 2,5% φέτος λόγω της ισχυρής εγχώριας ζήτησης, των επενδύσεων και των κονδυλίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά η ανάπτυξη θα επιβραδυνθεί στο 2% το επόμενο έτος, ανέφερε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Η εκτίμηση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για το 2023 είναι υψηλότερη από εκείνη της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία τοποθετεί την ανάπτυξη φέτος στο 2,3%. Το ΔΝΤ, ένας από τους επίσημους δανειστές της Ελλάδας κατά τη διάρκεια της κρίσης χρέους που ξέσπασε στα τέλη του 2009, δήλωσε ότι η οικονομική δραστηριότητα ήταν ισχυρή το πρώτο εξάμηνο του έτους.

«Τα στοιχεία υψηλής συχνότητας υποδηλώνουν ότι η συνολική οικονομική δυναμική παρέμεινε ισχυρή το τρίτο τρίμηνο, παρά τη σειρά φυσικών καταστροφών», ανέφερε σε ανακοίνωσή του ολοκληρώνοντας την επίσκεψή του στην Αθήνα.

Πώς βλέπει το ΔΝΤ τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας 

Αναλυτικότερα, οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας έχουν βελτιωθεί σημαντικά με το ΑΕΠ σε πραγματικούς όρους να έχει αυξηθεί πάνω από το επίπεδο του πριν από την πανδημία, αναφέρει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο σε ανακοίνωση για τα προκαταρκτικά συμπεράσματά του μετά την ολοκλήρωση των διαβουλεύσεων με τις ελληνικές Αρχές στο πλαίσιο του άρθρου IV.

Ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ μειώθηκε χαμηλότερα από το προ της πανδημίας επίπεδο, με τους κινδύνους για το χρέος να είναι περιορισμένοι μεσοπρόθεσμα χάρη στην ευνοϊκή διάρθρωσή του.

Για το τραπεζικό σύστημα, το Ταμείο σημειώνει ότι παρέμεινε ανθεκτικό και οι ισολογισμοί του βελτιώθηκαν.

Στην ανακοίνωση σημειώνεται ότι η οικονομία αντιμετωπίζει προβλήματα λόγω της σημαντικής αύξησης των επιτοκίων, του επίμονου δομικού πληθωρισμού και της αύξησης των τιμών των ακινήτων. «Οι διαρθρωτικές ανισορροπίες που προκύπτουν από τις χαμηλές αποταμιεύσεις των νοικοκυριών και τις χαμηλές ακόμη επενδύσεις καθώς και από τη διαρθρωτική μεταβολή που συνιστά η κλιματική αλλαγή επιβαρύνουν τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης», αναφέρει.

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αναφέρει ότι το πραγματικό ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθεί ισχυρά κατά 2,5% εφέτος και 2% το 2024, αλλά η αύξησή του αναμένεται να περιοριστεί στο 1,25% μεσοπρόθεσμα. Η ιδιωτική κατανάλωση θα στηριχθεί από την αύξηση των πραγματικών μισθών, ενώ οι επενδύσεις θα συνεχίσουν να αυξάνονται με την υλοποίηση του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.

ΔΝΤ: Τι προβλέπει για πληθωρισμό και μεταρρυθμίσεις 

Για τον πληθωρισμό σημειώνει ότι προβλέπεται να μειωθεί στο 2% έως το τέλος του 2025 καθώς οι πιέσεις στον δομικό πληθωρισμό θα υποχωρήσουν σταδιακά παρά τη συνεχιζόμενη εξομάλυνση στις τιμές των τροφίμων και των καυσίμων.

Τα στελέχη του ΔΝΤ τονίζουν ότι η συνέχεια της προόδου στις μεταρρυθμίσεις έχει βελτιώσει τις επενδύσεις και την αύξηση της παραγωγικότητας. Εγινε, αναφέρει, καλή πρόοδος στον ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας και οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας – όπως ο εκσυγχρονισμός της εργασιακής νομοθεσίας και των υπηρεσιών δημόσιας απασχόλησης – διευκόλυναν την προσαρμογή της αγοράς εργασίας μετά την πανδημία.

Για το τραπεζικό σύστημα σημειώνεται ότι βελτιώθηκε περαιτέρω η ποιότητα του ενεργητικού του, με τον λόγο των μη εξυπηρετούμενων δανείων να μειώνεται κάτω από το 5% στο β΄ τρίμηνο του 2023 στις συστημικές τράπεζες, με στήριξη από τις συνεχιζόμενες τιτλοποιήσεις στο πλαίσιο του προγράμματος «Ηρακλής».

«Η φιλική στην ανάπτυξη δημοσιονομική προσαρμογή μπορεί να ενισχύσει περαιτέρω της βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους, στηρίζοντας παράλληλα τη δίκαιη και πράσινη ανάπτυξη», αναφέρει, προσθέτοντας ότι η αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος στο 2,1% του ΑΕΠ το 2024 από 1,1% φέτος θα βοηθούσε στην περαιτέρω μείωση του λόγου του χρέους προς το ΑΕΠ και θα περιόριζε τις πρόσθετες πιέσεις στον πληθωρισμό.

«Με μία ισχυρή αύξηση εσόδων, η διατήρηση πρωτογενών πλεονασμάτων περίπου 2% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα θα βελτίωνε περαιτέρω τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους, παρέχοντας πρόσθετο χώρο για τη χρηματοδότηση με εγχώριους πόρους δημόσιων επενδύσεων και σημαντικών κοινωνικών δαπανών». Στο πλαίσιο αυτό, σημειώνεται ότι είναι σημαντικό να περιορισθούν οι πιέσεις για δαπάνες, όπως στους μισθούς και τις συντάξεις του δημοσίου, για να διατηρηθεί δημοσιονομικός χώρος για κοινωνικές δαπάνες και δημόσιες επενδύσεις.

Το ΔΝΤ συνιστά την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων για υψηλότερη και πιο πράσινη ανάπτυξη και σημειώνει ότι μεταρρυθμίσεις για την αντιμετώπιση διαρθρωτικών εμποδίων στην προσφορά θα αύξαναν τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές για την ανάπτυξη, ενώ θα ελάφρυναν τις πληθωριστικές πιέσεις.

Ειδικότερα, συνιστά την επιτάχυνση μεταρρυθμίσεων για τη στήριξη των επιχειρήσεων και τη διασφάλιση υψηλότερης συμμετοχής στο εργατικό δυναμικό και πιο εξειδικευμένων εργαζόμενων, την ενίσχυση των μεταρρυθμίσεων για το δικαστικό σύστημα και την περαιτέρω πρόοδο για την επιτάχυνση των ρυθμίσεων δανείων μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού.

Για την επίτευξη των φιλόδοξων κλιματικών στόχων και της πράσινης ανάπτυξης χρειάζονται συντονισμένες προσπάθειες, αναφέρει. «Οι αρχές θα πρέπει να εξετάσουν την αύξηση του φόρου άνθρακα (περιλαμβανομένων του ειδικού φόρου και της αυτοχρηματοδότησης) σε κλάδους που δεν καλύπτονται από το σύστημα ανταλλαγής ρύπων, όπως τον τομέα των μεταφορών «για να δοθούν περαιτέρω κίνητρα για την ταχεία και αποτελεσματική πράσινη μετάβαση καθώς οι τιμές ενέργειας θα συνεχίσουν να ομαλοποιούνται».

Φόρος στη βενζίνη: Στους πρωταθλητές της Ευρώπης η Ελλάδα

Η Ελλάδα, μετά την Ολλανδία, την Ιταλία και τη Φινλανδία, έχει τον πιο υψηλό συντελεστή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στη βενζίνη ανάμεσα στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο τέταρτος πιο υψηλός συντελεστής ΕΦΚ βενζίνης στην Ε.Ε. που έχει η χώρα μας προκύπτει από τα στοιχεία που παρουσιάζονται σε ειδικό άρθρο του Τax Foundation για τα επίπεδα φορολογίας των καυσίμων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

0,7 ευρώ το λίτρο

Η χώρα μας βρίσκεται στην 4η θέση της λίστας των χωρών-μελών της Ε.Ε. με κριτήριο το ύψος του συντελεστή ΕΦΚ με τον οποίο επιβαρύνει τη βενζίνη. Στην Ελλάδα, η βενζίνη επιβαρύνεται με ΕΦΚ 0,70 ευρώ ανά λίτρο, όταν ο ελάχιστος συντελεστής ΕΦΚ που ισχύει στην Ε.Ε. είναι 0,36 ευρώ. Δηλαδή το ύψος του ΕΦΚ της βενζίνης στην Ελλάδα είναι σχεδόν διπλάσιο του ελάχιστου ορίου που προβλέπει η κοινοτική νομοθεσία.

Σύμφωνα, ειδικότερα, με τα όσα αναφέρονται και με βάση τα στοιχεία τα οποία παρατίθενται στο σχετικό άρθρο:

  • Το 2023, οι ευρωπαϊκοί φόροι βενζίνης και ντίζελ έχουν επιστρέψει κυρίως στους συντελεστές που ίσχυαν πριν από τον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας. Η Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.) απαιτεί από τα κράτη-μέλη να επιβάλλουν ελάχιστο ειδικό φόρο κατανάλωσης 0,36 ευρώ ανά λίτρο (1,55 δολ. ανά γαλόνι).
  • Ο σημερινός χάρτης δείχνει ότι μόνο η Βουλγαρία, η Ουγγαρία, η Ρουμανία, η Μάλτα και η Πολωνία τηρούν τον ελάχιστο συντελεστή, ενώ όλες οι άλλες χώρες της Ε.Ε. επιβάλλουν υψηλότερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης.
  • Ο χαμηλότερος φόρος βενζίνης είναι στην Ουγγαρία, με 0,29 ευρώ ανά λίτρο (1,21 δολάριο ανά γαλόνι), καθώς η ουγγρική ισοτιμία καθορίζεται στο εγχώριο νόμισμα, το φιορίνι, με αποτέλεσμα μια μέση τιμή ελαφρώς χαμηλότερη από το ελάχιστο της Ε.Ε. μετά τις διακυμάνσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών. Οι επόμενες χαμηλότερες ισοτιμίες μετά τις συναλλαγματικές ισοτιμίες είναι των Βουλγαρίας, Μάλτας και Ρουμανίας, η καθεμία με 0,36 ευρώ ανά λίτρο (1,48 δολάριο ανά γαλόνι).
  • Η Ολλανδία έχει τον υψηλότερο φόρο βενζίνης στην Ε.Ε., με 0,79 ευρώ ανά λίτρο (3,25 δολάρια ανά γαλόνι).
  • Η Ιταλία εφαρμόζει τη δεύτερη υψηλότερη τιμή με 0,73 ευρώ ανά λίτρο (3,00 δολάρια ανά γαλόνι), ακολουθούμενη από τη Φινλανδία με 0,72 ευρώ ανά λίτρο (2,98 δολάρια ανά γαλόνι) και από την Ελλάδα με 0,70 ευρώ ανά λίτρο (2,88 δολάρια ανά γαλόνι).
  • Περίπου το 30% των νέων επιβατικών οχημάτων στην Ε.Ε. είναι πετρελαιοκίνητα οχήματα. Ως εκ τούτου, πολλοί Ευρωπαίοι καταναλωτές αντιμετωπίζουν ειδικούς φόρους κατανάλωσης στο ντίζελ αντί για τη βενζίνη. Η Ε.Ε. ορίζει ελαφρώς χαμηλότερο ελάχιστο ειδικό φόρο κατανάλωσης, 0,33 ευρώ ανά λίτρο (1,36 δολάριο ανά γαλόνι), στο ντίζελ.
  • Οι περισσότερες χώρες της Ε.Ε. επιβάλλουν χαμηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης στο ντίζελ από τη βενζίνη. Στην Ε.Ε., ο μέσος ειδικός φόρος κατανάλωσης στη βενζίνη είναι 0,53 ευρώ ανά λίτρο (2,19 δολάρια ανά γαλόνι) και ο μέσος ειδικός φόρος κατανάλωσης στο ντίζελ είναι 0,43 ευρώ ανά λίτρο (1,76 δολάριο ανά γαλόνι).
  • Το Ηνωμένο Βασίλειο επιβάλλει τον υψηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης στο ντίζελ, με 0,62 ευρώ ανά λίτρο (2,55 δολάρια ανά γαλόνι), ακολουθούμενη από την Ιταλία (0,62 ευρώ ανά λίτρο ή 2,54 δολάρια ανά γαλόνι) και το Βέλγιο (0,60 ευρώ ανά λίτρο ή 2,47 δολάρια ανά γαλόνι). Η Ελλάδα βρίσκεται στη 14η θέση με συντελεστή ΕΦΚ 0,41 ευρώ ανά λίτρο (1,69 δολ. ανά γαλόνι).
  • Οι χώρες με τους χαμηλότερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στο ντίζελ είναι η Ουγγαρία, με 0,28 ευρώ ανά λίτρο (1,16 δολάριο ανά γαλόνι), και πάλι κάτω από την ελάχιστη ισοτιμία λόγω της συναλλαγματικής ισοτιμίας, ακολουθούμενη από τη Μάλτα, τη Βουλγαρία και την Πολωνία, που επιβάλλουν δασμούς 0,33 ευρώ ανά λίτρο (1,36 δολ. ανά γαλόνι).

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ , Ναυτεμπορική, ieidiseisκαι Reuters 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *