Το Ντουμπάι θυμίζει Ελλάδα-Χαριστική βολή ο COVID-19

Ντουμπάι

Η κάποτε ραγδαίας ανάπτυξης περιοχή του Ντουμπάι με τα υπερπολυτελή ξενοδοχεία, τα εντυπωσιακά εμπορικά κέντρα και τις αίθουσες εκδηλώσεων, καθώς και τα πανάκριβα εστιατόρια, βρίσκεται σε σοβαρή παρακμή. Σχεδόν το 70% των επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται εκεί, προβλέπουν ότι θα κλείσουν μέσα στο επόμενο εξάμηνο. Ειδικότερα, μέσα στον Ιούνιο και μόνον το 75% των μονάδων με παρουσία στον κλάδο του τουρισμού και των ταξιδίων και το 50% στην εστίαση και στα ξενοδοχεία προβλέπουν πως θα κατεβάσουν ρολά, ενώ την ίδια τύχη αναμένεται να έχει και το 30% των εταιρειών διαχείρισης προμηθευτικής αλυσίδας, μεταφορών και τηλεπικοινωνιών.

Τα σχετικά αναφέρει σε δημοσίευμά του το ειδησεογραφικό δίκτυο CNBC, (70% of Dubai companies expect to go out of business within six months due to coronavirus pandemic, survey says) ενώ τα στοιχεία προκύπτουν από δημοσκόπηση την οποία διεξήγαγε το Εμπορικό Επιμελητήριο του Ντουμπάι στα τέλη Απριλίου. Σε αυτή συμμετείχαν 1.228 διευθύνοντες σύμβουλοι επιχειρήσεων κατά τη διάρκεια της πιο αυστηρής περιόδου καραντίνας της πόλης του Ντουμπάι . Σχεδόν το 75% των επιχειρήσεων του Ντουμπάι, που έλαβαν μέρος στην έρευνα του Επιμελητηρίου, είναι μικρές και το προσωπικό τους δεν ξεπερνά τα 20 άτομα.

Αξίζει να αναφερθεί πως το Ντουμπάι διαθέτει μία από τις λιγότερο εξαρτημένες από το πετρέλαιο οικονομίες στην περιφέρεια του Περσικού Κόλπου, βασιζόμενο στην φιλοξενία, στον τουρισμό, στην ψυχαγωγία, στο λιανεμπόριο, στις μεταφορές και στα συστήματα διαχείρισης προμηθευτικής αλυσίδας. Αν σας θυμίζει κάτι… θα το αναλύσουμε πιο κάτω.

Τόσο τα ξενοδοχεία του όσο και τα εστιατόριά του είναι διεθνώς φημισμένα, αλλά το μέλλον τους δεν προβλέπεται ευοίωνο εξαιτίας της πανδημίας. «Τα μέτρα που επιβλήθηκαν, είτε με το πλήρες κλείσιμο της πόλης είτε το μερικό, πάγωσαν τη ζήτηση σε αγορές καίριας σημασίας», παρατηρεί εν κατακλείδι το Εμπορικό Επιμελητήριο του Ντουμπάι.

«Το σοκ που υπέστη η πόλη ήταν διπλό, αφενός με την πανδημία, αφετέρου με τη διακοπή λειτουργίας του οικονομικού μηχανισμού. Οι επιχειρηματικές δραστηριότητες περιορίστηκαν δραστικά, φθάνοντας σε τόσο χαμηλά επίπεδα, τα οποία δεν τα είχαμε συναντήσει ούτε κατά τη διάρκεια της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2008».

Ποια η ομοιότητα μεταξύ Ντουμπάι κι Ελλάδας;

Όπως εύκολα έχει γίνει αντιληπτό και το Ντουμπάι και η Ελλάδα βασίζονται (υπερβολικά μάλλον) στον τουρισμό. Στην Ελλάδα δε γίνεται λόγος για τη «βαριά βιομηχανία της χώρας»

Θα παραθέσουμε πίνακα για τα Βασικά Μεγέθη του Ελληνικού Τουρισμού του έτους 2018 από το ΣΕΤΕ ( Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων). Θα δείτε πως δεν είναι τυχαίο ότι σας θυμίζει το Ντουμπάι.


Βασικά Μεγέθη του Ελληνικού Τουρισμού 2018
Συνολική συμμετοχή στο ΑΕΠ 30,9% [ΙΝΣΕΤΕ] 
Συνολική συμμετοχή στην απασχόληση 25,9% της συνολικής απασχόλησης [WTTC]
Συνολική Απασχόληση 988.600 [WTTC]
Έσοδα από εισερχόμενο τουρισμό 15,6 δισ. €  (δεν περιλαμβάνονται τα έσοδα από κρουαζιέρα) [ΤτΕ] 
Αφίξεις μη κατοίκων  30,1  εκατ. (δεν περιλαμβάνονται οι αφίξεις από κρουαζιέρα)
Μέση κατά κεφαλή δαπάνη 520 € (δεν περιλαμβάνονται τα ποσά κρουαζιέρας)
Εποχικότητα 54,8% των αφίξεων αλλοδαπών πραγματοποιείται Ιούλιο – Αύγουστο – Σεπτέμβριο
Συγκέντρωση Προσφοράς 70% των ξενοδοχειακών κλινών συγκεντρώνονται σε 4 περιοχές της Ελλάδας [ΞΕΕ]
Ξενοδοχειακή Υποδομή 10.121 ξενοδοχεία / 798.650 κλίνες [ΞΕΕ]
Top 5 αεροδρόμια (σε αφίξεις αλλοδαπών) Αθήνα (8.121.761), Ηράκλειο (3.319.392), Ρόδος (2.362.308), Θεσσαλονίκη (2.162.117), Κέρκυρα (1.509.219) [ΔΑΑ, Fraport Greece & ΥΠΑ.]
  Πατήστε εδώ  για τα στατιστικά στοιχεία εισερχόμενου τουρισμού .

Για το τέλος παραθέτουμε τα Κύρια Συμπεράσματα της έκθεσης του ΣΕΤΕ (Απρίλιος 2020) για τις επιπτώσεις του COVID-19 στον Ελληνικό τουρισμό.

H ανάκαμψη που (κάποια στιγμή) θα έρθει στον παγκόσμιο τουρισμό δεν θα είναι ισοκατανεμημένη ούτε γεωγραφικά ούτε μεταξύ των διαφόρων κλάδων. Επίσης η διάρκεια της κρίσης δεν είναι δυνατόν να προσδιοριστεί με ακρίβεια βάσει των προηγούμενων κρίσεων, πόσο μάλλον που η παρούσα έχει πολύ ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.

Με βάση την μέχρι στιγμής εξέλιξη της πανδημίας στην Ελλάδα, ιδιαίτερα σε σχέση με κύριους ανταγωνιστές μας όπως η Ισπανία και η Ιταλία αλλά και η Γαλλία και η Πορτογαλία, η Ελλάδα έχει την δυνατότητα να βελτιώσει την συγκριτική της θέση και να ανακάμψει κάπως πιο γρήγορα από άλλες αγορές.

 Επίσης η μεγάλη διασπορά της πελατειακής της βάσης αποτελεί άλλο ένα πλεονέκτημα που της δίνει την δυνατότητα να εκμεταλλευτεί τις διάφορες αγορές καθώς θα επανακάμπτουν. Η διαφαινόμενη ανάκαμψη της Ασίας και ιδιαίτερα της Κίνας πριν από τις παραδοσιακές μας αγορές, σε συνδυασμό με την συγκριτικά καλύτερη εικόνα της χώρας μας σε σχέση με τον ανταγωνισμό, δημιουργεί την δυνατότητα για περαιτέρω άνοιγμα στην αγορά αυτή.

 Επίσης, αν επιβεβαιωθεί η διάθεση των πολιτών να ταξιδέψουν μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες, υπάρχει το ενδεχόμενο να υπάρξει συγκριτικά υψηλότερη ζήτηση για τα ταξιδιωτικές υπηρεσίες το 4ο3μηνο φέτος και ίσως και τον Σεπτέμβριο.

Προϋπόθεση βέβαια για όλα τα παραπάνω είναι να έχει αντιμετωπισθεί η νόσος από ιατρικής πλευράς και -έως τότε-να μην έχει πληγεί ο παραγωγικός ιστός της τουριστικής δραστηριότητας από την παράταση της πανδημίας για μεγάλο χρονικό διάστημα. Για τον λόγο αυτό, η διατήρηση του παραγωγικού ιστού, όχι μόνο του τουρισμού, μέχρι την λήξη της κρίσης, αποτελεί κύριο μέλημα όλων των κυβερνήσεων, περιλαμβανομένης της ελληνικής. Η παρέμβαση σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα συμβάλλει περαιτέρω προς αυτήν την κατεύθυνση.

Σε κάθε περίπτωση όμως, οι απώλειες τουριστικών εσόδων το 2020 θα είναι πολύ μεγάλες δεδομένης της κατανομής τους ανά τρίμηνο (Q1: 4%, Q2: 26%, Q3: 59%, Q4:11% βάσει στοιχείων Έρευνας Συνόρων 2019)και δεδομένου ότι το 2ο 3μηνο έχει ουσιαστικά ήδη χαθεί,ενώ είναι ακόμα αβέβαιο πότε θα λήξουν τα έκτακτα μέτρα τόσο στην Ελλάδα όσο και στις αγορές μας αλλά και με τί ρυθμούς θα ανακάμψουν οι τελευταίες.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.