Last updated on 14 Απριλίου, 2021 at 08:44 μμ
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Είναι τέτοια η τρέχουσα επικαιρότητα με τον κοροναιό που πολλές εξελίξεις δεν λαμβάνουν την πρέπουσα προσοχή. Ιδίως στο θέμα της ΑΟΖ της Ελλάδας και της ΑΟΖ της Τουρκίας αντίστοιχα έχουμε εξελίξεις από τις προηγούμενες μέρες.
Στερεί ΑΟΖ της Ελλάδας και καταπατά την Κυπριακή ΑΟΖ
Με επιστολή του ο Τούρκος μόνιμος αντιπρόσωπος στον ΟΗΕ στις 18 Μαρτίου κατέθεσε σε παράρτημα τις γεωγραφικές συντεταγμένες με βάση το παράνομο τουρκολιβυκό σύμφωνο του περασμένου Νοεμβρίου. Η ελληνική απάντηση ήρθες στις 19 Μαρτίου.
Η επιστολή του Τούρκου αντιπροσώπου στον ΟΗΕ
Η επιστολή του Τούρκου αντιπροσώπου στον ΟΗΕ
Όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, από τον χάρτη, αλλά και τις επιστολές η Τουρκία παραβιάζει απροκάλυπτα τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας καθώς στερεί τα τέσσερα ελληνικά νησιά από ΑΟΖ ενώ καταπατά κατάφωρα και την κυπριακή ΑΟΖ.
Ο Τούρκος μόνιμος αντιπρόσωπος τον ΟΗΕ Φεριντούν Χάντι Σινιρλιόγλου στην επιστολή του αφήνει να εννοηθεί ότι οι τουρκικές εξορύξεις στην ΑΟΖ της Κύπρου είναι νόμιμες, ενώ την Κυπριακή Δημοκρατία την αποκαλεί «ελληνοκυπριακή διοίκηση» . Δεν της αναγνωρίζει κρατική υπόσταση δηλαδή.
Δήθεν τουρκική υφαλοκρηπίδα
Στις 19 Μαρτίου η ελληνίδα αντιπρόσωπος στον ΟΗΕ Μαρία Θεοφίλη επαναλαμβάνει την κατηγορηματική τοποθέτηση της Ελλάδας ότι το τουρκολιβυκό σύμφωνο «δεν παράγει κανένα αποτέλεσμα και απορρίπτεται στο σύνολό του».
Μάλιστα από ελληνικές πλευράς γίνεται λόγος για δήθεν τουρκική υφαλοκρηπίδα την οποία αυθαίρετα η Τουρκία ορίζει.
Η Τουρκία διεκδικεί ρυθμιστικό παράγοντα στην Αν.Μεσόγειο. Η ΑΟΖ της Τουρκίας αυτή μιας υπερδύναμης.
Όλα αυτά έρχονται ως αποτέλεσμα της δεδομένης άποψης της Τουρκίας για το ρόλο της. Η ΑΟΖ της Τουρκίας είναι η ΑΟΖ μίας υπερδύναμης. Την ορίζει κατά πως εκείνη επιθυμεί.
Αυτό το οποίο δεν γίνεται αντιληπτό, από τον μέσο πολίτη που βρίσκεται σε καραντίνα κι ανησυχεί για το μέλλον, είναι πως η Τουρκία δεν σταματά τις διεκδικήσεις της λόγω του COVID-19.
Σε αυτό το πλαίσιο άλλωστε το τουρκικό γεωτρύπανο «Γιαβούζ» παρέμενε στο τεμάχιο 8 της κυπριακής ΑΟΖ, δηλώνοντας ότι συνεχίζει τις έρευνες μέχρι το τέλος Απριλίου, ενώ εντός της κυπριακών υδάτων κινείται εδώ και πολύ καιρό το σεισμογραφικό ερευνητικό «Μπαρμπαρός». Αντίστοιχα δυτικά – νοτιοδυτικά της Πάφου και νότια του Καστελλορίζου, στα όρια της κυπριακής ΑΟΖ βρίσκεται και το επίσης σεισμογραφικό ερευνητικό «Ορούτς Ρέις».
Προσπάθεια να δοθεί κάλυμμα νομιμότητας με το βλέμμα στο Αιγαίο
Ενώ η Τουρκία ετοιμάζει και τρίτο γεωτρύπανο για την ΑΟΖ της Κύπρου η επιστολή που εστάλη στον ΟΗΕ, είχε σκοπό, όχι να πείσει κάποιον για τη νομιμότητα των κίνησεών της. Σκοπός είναι το κάλυμμα, ένας μανδύας για να κρύψει της γύμνιας ως προς τη νομιμότητα των κινήσεων.
Η Τουρκία σε όλα τα διεθνή fora παρουσιάζει την ΑΟΖ της Τουρκίας, την ΑΟΖ της Ελλάδας και την ΑΟΖ της Κύπρου όπως η ίδια τις ορίζει, καθώς επιδιώκει τη δημιουργία τετελεσμένων.
Άλλωστε η προσοχή της Άγκυρας στρέφεται στο Αιγαίο κυρίως. Ωστόσο οι ενέργειες της Τουρκίας που συνδέονται με την προσπάθεια επιβολής τετελεσμένων στο Αιγαίο βρίσκουν την Αθήνα σε επιφυλακή. Στρατιωτικές πηγές σημειώνουν ότι οι περιπολίες στην περιοχή παραμένουν και ενισχύονται. Οι ελληνικές Αρχές, παρά τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η πανδημία, συνεχίζουν να είναι σε επαγρύπνηση για να αντιμετωπίσουν και να αποτρέψουν κάθε προσπάθεια πρόκλησης «ατυχήματος» ή «θερμού επεισοδίου» από την πλευρά της Τουρκίας, στη σκιά των εξελίξεων τόσο του κορωνοϊού όσο και των τεκταινόμενων στον Εβρο.
Τι ορίζεται ως ΑΟΖ από το Διεθνές Δίκαιο;
Τέλος καλό είναι να γίνεται συνεχής επανάληψη του τι είναι ΑΟΖ, όπως ορίζεται από το Διεθνές Δίκαιο. Το αναφέρουμε καθώς σε λίγους μήνες, που θα ηρεμήσει η κατάσταση με τον COVID-19 και θα επανέλθει η κανονικότητα, θα βρεθούμε πάλι σε συζητήσεις περί Χάγης και συμφωνιών. Οπότε ας δούμε τις ορίζεται.
Σύμφωνα με τα άρθρα 55,56, 57 του τμήματος V του Δικαίου της Θάλασσας, η αποκλειστική οικονομική ζώνη, είναι μία θαλάσσια ζώνη παρακείμενη της αιγιαλίτιδας ζώνης, η οποία περιλαμβάνει το βυθό, το υπέδαφος του, τη θαλάσσια στήλη και την επιφάνεια της θάλασσας ως μία απόσταση 200 μιλίων από την ακτή, μειωμένη όμως ανάλογα με το εύρος της παρακείμενης αιγιαλίτιδας ζώνης.
Σ’ αυτή την ζώνη το παράκτιο κράτος ασκεί κυριαρχικά δικαιώματα με σκοπό την εξερεύνηση, την εκμετάλλευση, την διατήρηση και την διαχείριση των θαλάσσιων πόρων ζωντανών ή άλλων της περιοχής ή οικονομική εξερεύνηση και παραγωγή ενέργειας.
Η κύρια διαδικασία οριοθέτησης αποκλειστικής οικονομικής ζώνης, γίνεται με την συμφωνία των ενδιαφερόμενων κρατών ( π.χ. Ελλάδα με Κύπρο ή Ελλάδα με Αίγυπτο), έπειτα από επιτυχείς διαπραγματεύσεις, μέθοδος που δεν επιδέχεται εξαίρεση με βάση το Διεθνές Δίκαιο. Στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, υιοθετήθηκε η μέση γραμμή ή η ίση απόσταση, επιλογή που υποδηλώνει ότι λήφθηκε υπόψη ολικά ή μερικά η ύπαρξη νησιών.
Οι συμφωνίες θαλάσσιας οριοθέτησης , αγνόησαν τη σημασία των γεωλογικών ή γεωμορφολογικών χαρακτηριστικών, ενώ άλλες επικάλυψαν υποθαλάσσιες περιοχές που περιείχαν κοιλότητες ή χαντάκια σε μεγάλο βάθος.