Η Ακρίβεια στα Σούπερ Μάρκετ | Ένα Ελληνικό Πρόβλημα που Διαρκεί | Η Ενιαία Τιμή Λιανικής κι ο Καραμανλής

Η Ακρίβεια στα Σούπερ Μάρκετ | Ένα Ελληνικό Πρόβλημα που Διαρκεί | Η Ενιαία Τιμή Λιανικής κι ο Καραμανλής

Η Ακρίβεια στα Σούπερ Μάρκετ | Ένα Ελληνικό Πρόβλημα που Διαρκεί | Η Ενιαία Τιμή Λιανικής κι ο Καραμανλής

Το θέμα της ακρίβειας (ειδικά αυτής στα super market) είναι το ζήτημα που απασχολεί περισσότερο από κάθε τι άλλο το ελληνικό νοικοκυριό.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!
Διονύσης Τζουγανάτος

Ενώ στην αρχή η κυβέρνηση μιλούσε για έξωθεν ακρίβεια (λόγω του πολέμου στην Ουκρανία κυρίως) στη συνέχεια αναγκάστηκε να παραδεχθεί πως υπάρχει στρέβλωση στην ελληνική αγορά. Στο παρόν θα αναφέρουμε μερικούς από τους λόγους υπάρχει η στρέβλωση αυτή , χωρίς φυσικά να εξαντλείται το σύνθετο αυτό θέμα.

Εισαγωγή

Η ακρίβεια στις τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ αποτελεί ένα ευαίσθητο θέμα για τα ελληνικά νοικοκυριά. Από τις πρώτες δεκαετίες του 2000, η χώρα αντιμετωπίζει μια στρέβλωση στη λιανική αγορά, με τους πολίτες να αντιμετωπίζουν υψηλές τιμές και έλλειψη διαφάνειας.

Σύστημα Ενιαίας Τιμής

Από το 2000, οι πολυεθνικές επιβάλλουν την ενιαία τιμή λιανικής στους προμηθευτές τους, ελέγχοντας έτσι τις τιμές στη χονδρική. Αυτό οδήγησε σε έλλειψη ανταγωνισμού στη λιανική αγορά, καθώς τα σούπερ μάρκετ δεν αποζητούν την ποσότητα, αλλά το ποσοστό έκπτωσης που θα λάβουν. Αυτό το σύστημα επεκτάθηκε και στους μικρότερους προμηθευτές, ενισχύοντας τον έλεγχο των πολυεθνικών στην αγορά.

Η ενιαία τιμή λιανικής στα σούπερ μάρκετ της Ελλάδας αποτελεί ένα πολύ σημαντικό ζήτημα που έχει επηρεάσει την αγοραστική συμπεριφορά και τον κλάδο του λιανεμπορίου στη χώρα. Το σύστημα αυτό εισήχθηκε κατά κύριο λόγο από τις πολυεθνικές εταιρείες και έχει δημιουργήσει σημαντική συζήτηση και αντιπαράθεση.

Στα πλαίσια αυτού του συστήματος, οι πολυεθνικές καθορίζουν μία ενιαία τιμή λιανικής για τα προϊόντα τους, και στη συνέχεια προσφέρουν έκπτωση στους χονδρέμπορους ανάλογα με την ποσότητα. Αυτή η πρακτική είχε αρχικά ως αιτία την ανάγκη να ρυθμιστούν οι τιμές λόγω των συνθηκών στην χονδρική αγορά, αλλά έχει επιφέρει συνέπειες και στη λιανική.

Οι κύριοι λόγοι που προκάλεσαν αντιδράσεις και ανησυχίες σχετικά με την ενιαία τιμή λιανικής είναι:

  1. Έλλειψη Ανταγωνισμού: Η ενιαία τιμή λιανικής εξαιρεί τον ανταγωνισμό στην τιμολόγηση των προϊόντων, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει διακύμανση των τιμών μεταξύ διαφορετικών καταστημάτων.
  2. Έλεγχος από τις Πολυεθνικές: Οι πολυεθνικές εταιρείες κατέχουν τον έλεγχο των τιμών και προσφορών, επιβάλλοντας τις συνθήκες της αγοράς.
  3. Αντίκτυπος στους Μικρούς Επιχειρηματίες: Οι μικροί προμηθευτές και καταστήματα λιανικής δυσκολεύονται να ανταγωνιστούν και να παρέχουν ευέλικτες τιμές στους καταναλωτές.
  4. Έλλειψη Διαφάνειας: Η έλλειψη διαφάνειας στις τιμές μπορεί να δυσκολεύει τους καταναλωτές να κατανοήσουν την πραγματική αξία των προϊόντων.

Νομοθετικές Προσπάθειες Ελέγχου

Το 2007, η κυβέρνηση Καραμανλή προσπάθησε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα εκδίδοντας νόμο που θα διόρθωνε το εν λόγω σύστημα. Ωστόσο, οι απειλές από τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ για μαζικές απολύσεις επέτρεψαν την αναβολή των μέτρων. Η πολιτική αλλαγή και η πτώση του Μαρινόπουλου επέφεραν την αποτυχία του νομοσχεδίου.

Κέρδη και Φορολογικά Έσοδα

Οι πολυεθνικές εξασφαλίζουν τα κέρδη τους, ελέγχοντας τις τιμές και πετώντας έξω από την αγορά τους αντίπαλους τους. Το κράτος, από την άλλη, επωφελείται από την αύξηση των τιμών με την αύξηση της (ΦΠΑ) φορολογίας και της κερδοφορίας στα σούπερ μάρκετ.

Αντίκτυπος στον Καταναλωτή

Η αποτυχία να ρυθμιστεί το σύστημα οδηγεί σε συνεχώς υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές. Οι προσπάθειες για ανταγωνισμό και διαφάνεια στη λιανική αγορά συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν εμπόδια.

Καταλύτης για την Αλλαγή

Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, απαιτείται συντονισμένη προσπάθεια από κυβέρνηση, επιχειρήσεις και καταναλωτές. Μόνο με διαφάνεια και διακυβέρνηση μπορεί να επιτευχθεί μια ισορροπία που θα εξυπηρετεί το κοινό συμφέρον.

Μετρα αντιμετώπισης

Η αντιμετώπιση της ακρίβειας στα σούπερ μάρκετ αποτελεί πολύπλοκο θέμα και απαιτεί συντονισμένες προσπάθειες από πλευράς κυβέρνησης, ρυθμιστικών αρχών και άλλων εμπλεκόμενων φορέων. Υπάρχουν διάφορα μέτρα που μπορούν να ληφθούν για την αντιμετώπιση:

  1. Ενίσχυση των Ανταγωνιστικών Αρχών: Οι ανεξάρτητες αρχές ανταγωνισμού μπορούν να ενισχυθούν ώστε να διεξάγουν έρευνες και να επιβλέπουν τη συμπεριφορά των σούπερ μάρκετ. Η ενθάρρυνση της ανταγωνιστικότητας είναι καίρια για την αντιμετώπιση των καρτέλ.
  2. Επιβολή Αυστηρών Κανόνων Ανταγωνισμού: Ενισχύονται οι νομοθετικοί κανόνες περί ανταγωνισμού και επιβολής τους, με σκοπό την αποτροπή και την τιμωρία των πρακτικών που παραβιάζουν τον ανταγωνισμό.
  3. Ενίσχυση του Καταναλωτικού Δικαίου: Οι καταναλωτές μπορούν να ενισχυθούν με διαφανή και αποτελεσματικά μέσα προσφυγής σε περιπτώσεις καρτέλ.
  4. Ενίσχυση της Διαφάνειας Τιμών: Επιβάλλεται η υιοθέτηση πολιτικών που ενισχύουν τη διαφάνεια στις τιμές των προϊόντων, ενθαρρύνοντας τη σύγκριση ανάμεσα στα διάφορα σούπερ μάρκετ.
  5. Ενίσχυση του Ελέγχου Συγκεντρώσεων: Ο έλεγχος συγκεντρώσεων και η επιτήρηση των συμφωνιών μεταξύ επιχειρήσεων μπορεί να περιορίσει τη δημιουργία καρτέλ.
  6. Ενθάρρυνση Επιχειρηματικής Καινοτομίας: Η ενθάρρυνση νέων επιχειρηματικών μοντέλων και της καινοτομίας στον τομέα του λιανεμπορίου μπορεί να σπάσει την υπεροψία των καρτέλ.
  7. Ευαισθητοποίηση του Καταναλωτή: Εκπαίδευση των καταναλωτών για τους κινδύνους των καρτέλ και ενθάρρυνση της επιλογής με βάση την ποιότητα και την ανταγωνιστική τιμή.

Συμπέρασμα

Η δυσλειτουργία της αγοράς στον τομέα των σούπερ μάρκετ επιδρά άμεσα στον καταναλωτή. Η ανάγκη για αλλαγές στη νομοθεσία και τη στάση των επιχειρήσεων είναι κρίσιμη για τη δημιουργία μιας υγιούς και δίκαιης λιανικής αγοράς.

Πληροφορίες από ieidiseis

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *