«Achilleas» | Γιατί το τάνκερ «Achilleas» συμφερόντων Μαρινάκη βρέθηκε στο στόχαστρο των ΗΠΑ

«Achilleas» | Γιατί το τάνκερ «Achilleas» συμφερόντων Μαρινάκη βρέθηκε στο στόχαστρο των ΗΠΑ
«Achilleas» | Γιατί το τάνκερ «Achilleas» συμφερόντων Μαρινάκη βρέθηκε στο στόχαστρο των ΗΠΑ

Πολλά ερωτήματα προκαλεί η υπόθεση του ελληνόκτητου τάνκερ «Achilleas», το οποίο κατευθύνεται προς την αμερικανική ήπειρο φορτωμένο με 2 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου, με τις αμερικανικές αρχές να θεωρούν ότι προέρχονται από το Ιράν.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Το πλοίο συμφερόντων της εταιρείας Capital Ship Management Corp. μεταφόρτωσε τα 2 εκατ. βαρέλια αργού στη Φουτζέιρα του Περσικού Κόλπου, αλλά στη συνέχεια μπλόκαρε το σήμα εντοπισμού του για 13 ολόκληρες ημέρες.

Επανεμφανίστηκε κοντά στις ακτές της Νότιας Αφρικής και αυτή την ώρα ταξιδεύει στον Νότιο Ατλαντικό. Την υπόθεση δημοσιεύει το πρακτορείο ειδήσεων Bloomberg με σχετικό άρθρο της 26ης Ιανουαρίου 2021.

Η διαταγή κατάσχεσης εντάσσεται σε μία νέα νόμιμη τακτική, η οποία χρησιμοποιήθηκε τουλάχιστον δύο φορές τα τελευταία δύο χρόνια προκειμένου να διασφαλιστεί η δέσμευση φορτίων υδρογονανθράκων που μεταφέρονται από δεξαμενόπλοια και προέρχονται από χώρες στις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις.

Οι ΗΠΑ προσπαθούν να δεσμεύσουν περίπου 2 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου ιρανικής προέλευσης, όπως πιστεύουν οι αμερικανικές αρχές. Πρόκειται για ένα ακόμα εγχείρημα προκειμένου να μπλοκαριστούν οι εξαγωγές υδρογονανθράκων στις οποίες επιμένει η Τεχεράνη παρά το αυστηρό και καθολικό εμπάργκο που είχε επιβάλει η διακυβέρνηση Τραμπ.

Το πλοίο που μεταφέρει περισσότερα από 2 εκατ. βαρέλια κατευθύνεται στις ΗΠΑ, σύμφωνα με πληροφορίες του πρακτορείου ειδήσεων Bloomberg. Οι εξαγωγές πετρελαίου του Ιράν φαίνεται πως αυξήθηκαν τα τελευταία εικοσιτετράωρα και πάντως μετά την ορκωμοσία του Τζο Μπάιντεν, σχολιάζει το Bloomberg.

Οι ΗΠΑ προσπαθούν εν ολίγοις να δεσμεύσουν την αποστολή πετρελαίου που λέγεται ότι προήλθε από το Ιράν. Η ποσότητα είναι φορτωμένη στο υπό σημαία Λιβερίας τάνκερ «Achilleas» της εταιρείας Capital Ship Management Corp. 

To αμερικανικό Υπουργείο Δικαιοσύνης εξέδωσε εντολή κατάσχεσης, ανέφεραν στο Bloomberg ανώνυμες πηγές οι οποίες ζήτησαν να μην ταυτοποιηθούν, καθώς δεν είναι εξουσιοδοτημένες να μιλήσουν στα μέσα ενημέρωσης. Η παραγγελία του Υπουργείου Δικαιοσύνης εκδόθηκε πριν την αλλαγή φρουράς στον Λευκό Οίκο, επισημαίνει ο αρθρογράφος του πρακτορείου Bloomberg.

Ο ιδιοκτήτρια εταιρεία του τάνκερ «Achilleas», Capital Ship Management Corp., προειδοποίησε τις αρχές των ΗΠΑ για την πιθανότητα το φορτίο αργού που μεταφέρει το δεξαμενόπλοιο να είναι ιρανικής προέλευσης και όχι, όπως πίστευε στην αρχή, να προέρχεται από το Ιράκ. Το πλοίο είναι πλήρως φορτωμένο και μπορεί να μεταφέρει περισσότερα από 2 εκατ. βαρέλια, σύμφωνα με τα επίσημα ναυτιλιακά έγγραφα.

Το τάνκερ «Achilleas» θεωρείται ως μεγάλης χωρητικότητας δεξαμενόπλοιο μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου. Φόρτωσε το πετρέλαιο (πρόκειται για μεταφόρτωση) από άλλο δεξαμενόπλοιο στο λιμάνι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, Φουτζέιρα, τον Νοέμβριο που μας πέρασε. Σύμφωνα με τα έγγραφα αποστολής, το τάνκερ «Achilleas» είχε προγραμματιστεί να δέσει στην πρωτεύουσα του Ομάν, Μουσκάτ.

Το σύστημα εντοπισμού του απενεργοποιήθηκε από την 1η Ιανουαρίου έως την 13η του ίδιου μήνα, πάντα σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Bloomberg. Στις 13 Ιανουαρίου εντοπίστηκε κοντά στις ακτές της Νότιας Αφρικής. Αυτή την ώρα διαπλέει τον Νότιο Ατλαντικό.

Το «Achilleas» της Capital Ship Management στο στόχαστρο των αμερικανικών αρχών

Η πλοιοκτήτρια εταιρεία του υπερτάνκερ μεταφοράς αργού πετρελαίου με λιβεριανή σημαία το οποίο εν αγνοία του φόρτωσε αργό πετρέλαιο από το Ιράν συνεργάζεται με τις αμερικανικές αρχές ώστε να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα, στο πλαίσιο των νόμιμων ενεργειών, για τη διασφάλιση της κατάσχεσης του φορτίου.

Ο όμιλος εταιρειών Μαρινάκη διαμέσου της εταιρείας Capital Maritime είναι ιδιοκτήτης του τάνκερ «Achilleas» (ΙΜΟ: 9398072), σύμφωνα με τις υπηρεσίες πληροφοριών του ιστότοπου Lloydslist. Το συγκεκριμένο δεξαμενόπλοιο ταξιδεύει αυτή την ώρα στα μέσα του Ατλαντικού ωκεανού, αφού φόρτωσε δύο εκατομμύρια βαρέλια ιρανικού αργού πετρελαίου εντός των χωρικών υδάτων των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και συγκεκριμένα στο λιμάνι της Φουτζέιρα τον μήνα Νοέμβριο που μας πέρασε, με βάση τα επίσημα έγγραφα του πλοίου.

Το τάνκερ έχει δηλώσει ως επόμενο προορισμό του το λιμάνι της Νέας Υόρκης, που προβλέπεται να προσεγγίσει στις 14 Φεβρουαρίου και στο οποίο, σύμφωνα με όλα τα δεδομένα, αναμένεται να εκφορτώσει τα δύο εκατομμύρια βαρέλια.

Ο πρώτος συναγερμός, όπως έχει γίνει αντιληπτό, σήμανε στο Λονδίνο από τις ασφαλιστικές εταιρείες. Πηγή η οποία γνωρίζει την υπόθεση επισημαίνει πως η μεταφόρτωση των δύο εκατομμυρίων βαρελιών στο τάνκερ «Achilleas» στο λιμάνι της Φουτζέιρα πραγματοποιήθηκε από άλλο πλοίο, του οποίου όμως η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν ήταν δυνατόν να εντοπιστεί αμέσως.

Οι πλοιοκτήτες του «Achilleas», δηλαδή ο Όμιλος Μαρινάκη, ισχυρίζονται ότι τους πλησίασε το αμερικανικό Υπουργείο Δικαιοσύνης με όλες τις νέες πληροφορίες και την είδηση αυτή μετέδωσε κατ΄ αρχάς το πρακτορείο ειδήσεων Bloomberg. Η ίδια πηγή ισχυρίζεται πως η ασφαλιστική DoJ επιβεβαίωσε πως πρόκειται για παράνομο φορτίο.

Η διαταγή κατάσχεσης, για να επανέλθουμε στην αρχή του ρεπορτάζ, είναι μία νέα τακτική, η οποία χρησιμοποιείται με επιτυχία, όπως γράφτηκε παραπάνω. Οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής επιβάλλουν μονομερείς κυρώσεις στο Ιράν και στη Βενεζουέλα όσον αφορά στους υδρογονάνθρακες και τις ναυτιλιακές μεταφορές για περισσότερα από δύο χρόνια.

Αφού το δεξαμενόπλοιο «Achilleas» ολοκλήρωσε τη μεταφόρτωση των δύο εκατομμυρίων βαρελιών αργού πετρελαίου από άλλο πλοίο και αναχώρησε από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα στις 31 Δεκεμβρίου, διέκοψε την εκπομπή του σήματος αυτόματου εντοπισμού του μεταξύ 1ης Ιανουαρίου και 13ης Ιανουαρίου 2021. Το δεξαμενόπλοιο επανασυνδέθηκε με το σύστημα αυτόματου εντοπισμού όταν έπλεε ανοιχτά της Μαδαγασκάρης με πορεία προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

Η εταιρεία DoJ ήρθε αρχικά σε επαφή με τις αμερικανικές αρχές πριν από έναν περίπου μήνα και πάντως πριν την ορκωμοσία του νέου προέδρου των ΗΠΑ, ο οποίος έχει υποσχεθεί να ακολουθήσει μία πιο φιλική τακτική προσέγγισης του Ιράν.

Η νομική διερεύνηση του θέματος προκειμένου να κατασχεθεί το φορτίο του δεξαμενόπλοιου άρχισε εκείνη ακριβώς τη στιγμή, δηλαδή όταν πραγματοποιήθηκε η πρώτη επαφή με τις αμερικανικές αρχές, και ενδεχομένως αυτό εξηγεί το χρονικό διάστημα των 13 ημερών κατά το οποίο το σήμα του αυτόματου εντοπισμού του τάνκερ «Achilleas» διεκόπη, δεδομένου ότι οι έρευνες (των Αμερικανών) ήταν υπό εξέλιξη.

Σύμφωνα με τον ιστότοπο Lloydslist, δεν έχει ακόμη ταυτοποιηθεί το δεξαμενόπλοιο από το οποίο έγινε η μεταφόρτωση των δύο εκατομμυρίων βαρελιών στο «Achilleas». Υπενθυμίζεται πως η μεταφόρτωση πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι Φουτζέιρα του Περσικού Κόλπου.

Το κείμενο του ιστότοπου Lloydslist επιβεβαιώνει σχεδόν κατά λέξη το δημοσίευμα του πρακτορείου ειδήσεων Bloomberg, το οποίο και αυτό αναρτήθηκε στο διαδίκτυο την 26η Ιανουαρίου. Και τα δύο δημοσιεύματα (διάβασε εδώ την ανάρτηση του Bloomberg) δεν είναι σε θέση να διαλευκάνουν δύο βασικά στοιχεία της υπόθεσης.

1) Δεν έχει ακόμη εντοπιστεί το τάνκερ το οποίο μετέφερε στο λιμάνι της Φουτζέιρα δύο εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου, δηλαδή ένα φορτίο αξίας περίπου 100 εκατομμυρίων δολαρίων, αν υπολογίσουμε ως μέση τιμή τα 50 δολάρια το βαρέλι, και το οποίο μεταφόρτωσε το φορτίο του στο δεξαμενόπλοιο «Achilleas» της τάξης των 300.000 τόνων χωρητικότητας συμφερόντων του Ομίλου Μαρινάκη.

Η συνήθης πρακτική, όταν μάλιστα η όποια συμφωνία πραγματοποιείται σε γεωγραφικά μήκη και πλάτη όπως ο Περσικός Κόλπος, με σοβαρά προβλήματα ασφάλειας, διπλωματικών δεσμεύσεων, γεωπολιτικών προστριβών, επιβολής κυρώσεων κ.λπ., είναι να ελέγχεται επισταμένως η ταυτότητα του ναυλωτή αλλά και να ταυτοποιείται χωρίς αμφιβολίες η προέλευση του φορτίου. Μιλάμε για μία υπερβολικά μεγάλη ποσότητα και για τεράστια βαπόρια.

2) Όσο και αν ο αρθρογράφος της Lloydslist επιχειρεί να ερμηνεύσει τα γεγονότα, δεν εξηγείται επαρκώς η διακοπή του σήματος αυτόματου εντοπισμού του τάνκερ «Achilleas» σχεδόν αμέσως μετά την αναχώρησή του από το λιμάνι της Φουτζέιρα (31 Δεκεμβρίου) έως και τις 13 Ιανουαρίου 2021, οπότε το δεξαμενόπλοιο έπλεε ανοιχτά της Μαδαγασκάρης με ρότα στο Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής, με πρόθεση να εισέλθει στον νότιο Ατλαντικό ωκεανό και με τελικό προορισμό κάποιο λιμάνι του αμερικανικού βορρά.

Αφού επανήλθε το σήμα αυτόματου εντοπισμού και αφού το τάνκερ «Achilleas» έπλεε πια στον νότιο Ατλαντικό, δηλώθηκε ως τελικός προορισμός του το λιμάνι της Νέας Υόρκης, όπου αναμένεται να δέσει στις 14 Φεβρουαρίου.

Εκεί θα πραγματοποιηθεί και η εκφόρτωση των δύο εκατομμυρίων βαρελιών, που πλέον έχουν κατασχεθεί από τις ΗΠΑ και για τα οποία, σύμφωνα με τις διατάξεις, το αμερικανικό κράτος, προκειμένου να διασφαλίσει την αποτελεσματική λειτουργία των κυρώσεων κατά του Ιράν, έχει δεσμευτεί να καταβάλει στους πλοιοκτήτες που συνεργάζονται και μεταφέρουν παράνομα ιρανικούς υδρογονάνθρακες το αντίτιμο των εξόδων όλου του ταξιδιού του εκάστοτε δεξαμενόπλοιου.

Με λίγα λόγια, θα καταβληθούν στο τάνκερ «Achilleas» και στην πλοιοκτήτρια εταιρεία τα έξοδα για το ταξίδι από το λιμάνι της Φουτζέιρα στο λιμάνι της Νέας Υόρκης.

U.S. Tries to Seize Oil Shipment It Says Came From Iran

The U.S. is trying to seize around 2 million barrels of what it thinks is Iranian oil, according to people familiar with the matter, in Washington’s latest attempt to block the Islamic Republic’s energy exports.

The crude is on board the Liberia-flagged Achilleas, which is sailing to the U.S. after the Department of Justice issued a seizure order, said the people, who asked not to be identified as they’re not authorized to speak to media.

The order came before Joe Biden succeeded Donald Trump as U.S. president on Jan. 20, according to the people. Under Trump, Washington tightened sanctions on Iran in an effort to halt its oil sales, end its nuclear activities and stop it interfering in other Middle Eastern countries.

The Achilleas’ Greek owner, Capital Ship Management Corp., alerted U.S. authorities to the possibility it had unknowingly taken on Iranian crude, after initially believing it came from Iraq, said the people. The vessel is fully loaded and can carry more than 2 million barrels, according to shipping documents.

A spokesperson for the Department of Justice declined to comment.

Biden has said he wants to renegotiate a nuclear pact with Iran that Trump abandoned in 2018. But Biden’s nominee for Secretary of State, Antony Blinken, said last week a rapprochement is a “long way” off.

Still, Tehran has said it’s already increasing oil exports in anticipation that Biden will take a softer line. Several firms that monitor Iranian output — including Petro-Logistics SA, Kpler Ltd. and SVB International LLC — have said shipments are creeping up.

Iran pumped about 2 million barrels of crude a day in December, according to data compiled by Bloomberg. That’s barely half what it was producing before Trump left the nuclear deal, known as the Joint Comprehensive Plan of Action, and tightened sanctions. Of today’s output, only around 10% is exported, most of it to China.

The Achilleas, a vessel known as a Very Large Crude Carrier, received its oil from another ship at the United Arab Emirates port of Fujairah in November. According to the shipping documents, the Achilleas was then scheduled to sail to the Omani capital of Muscat.

Its tracking system was switched off from Jan. 1 until Jan. 13, when it was sailing near South Africa, according to data compiled by Bloomberg. It’s now traveling across the South Atlantic Ocean.

The U.S. has tried to seize Iranian petroleum before. Last year, it intercepted vessels it said were carrying gasoline from the Islamic Republic to Venezuela.

Many ships leaving Iran switch off their transponders, making it difficult to track them and to calculate the level of the country’s exports, which the government doesn’t disclose.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *