Μπορεί τα εξοπλιστικά προγράμματα να έχουν «παγώσει» λόγω προεκλογικής περιόδου αλλά και δύσκολου δημοσιονομικού χειμώνα οι ελληνικές εταιρείες όμως του κλάδου βρίσκονται σε έντονη κινητικότητα.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Το πάγωμα άλλωστε είχε αναφέρει και η «Η» από τις 22/12 όπως και τους λόγους που ο εξοπλιστικός μαραθώνιος κάνει «κράττει» και κυρίως στο περιβόητο πρόγραμμα των κορβετών που διεκδικούν Γάλλοι και Ιταλοί αλλά και στην αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ που είναι ουσιαστικά τελειωμένη.
Βέβαια τα εξοπλιστικά έχει ξεκαθαρίσει και ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας ότι θα βρίσκονται στο επίκεντρο της προεκλογικής περιόδου υπενθυμίζοντας και στην πρόσφατη ομιλία του στο Περιστέρι ότι θα θέσει όλες τις συμβάσεις σε επανεξέταση και επαναδιαπραγμάτευση προκειμένου να δοθεί έργο και στις ελληνικές εταιρείες αν κερδίσει τις εκλογές.
Η κυβέρνηση από την άλλη βρίσκεται σε συνεχή αναζήτηση δημοσιονομικού χώρου ώστε να στηρίξει ευάλωτες ομάδες πολιτών που πλήττονται από την ακρίβεια και την ενεργειακή κρίση αν και η ενίσχυση των ΕΔ που πέτυχε τα τελευταία χρόνια τις δίνουν πολλούς πόντους. Την ίδια στιγμή η αποφασιστική ενίσχυση των ΕΔ που πέτυχε τα τελευταία χρόνια είναι ένα από τα θετικά ατού που έχει δημιουργήσει.
Οι κορβέτες και η Λιβυή
Στην τελευταία συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ οι τελικές προτάσεις των δύο ναυτικών κολοσσών Naval Group και Fincantieri πήραν τους φάκελους πίσω με την σημείωση ότι μπορούν να υποβάλουν ακόμα καλύτερες προσφορές.
Η υπόθεση όμως δείχνει να περιπλέχτηκε πρόσφατα περισσότερο κυρίως στο γεωπολιτικό πεδίο μετά και την επίσκεψη της Ιταλίδας πρωθυπουργού Τζ. Μελόνι στη Λιβύη. Η συμφωνία που έκλεισε η Ιταλίδα πρωθυπουργός με τη φιλότουρκη προσωρινή κυβέρνηση Ντμπέιμπα έβαλε φωτιά καθώς την ίδια ώρα η Ελλάδα επιχειρούσε να πετύχει το αντίθετο. Η ιταλική πετρελαϊκή ΕΝΙ υπέγραψε συμφωνίες 8 δισ. με τις ευλογίες μιας χώρας της ΕΕ νομιμοποιώντας ουσιαστικά την προσωρινή κυβέρνηση να υπογράφει συμφωνίες.
Η εξέλιξη αυτή παγώνει όπως γίνεται αντιληπτό και κάθε σχέδιο που υπήρχε σε διπλωματικό επίπεδο για να σπάσει το περιβόητο τουρκολιβυκό σύμφωνο όπως για παράδειγμα και σύμφωνα με πληροφορίες συζητήσεις για κοινή ΑΟΖ Ελλάδας – Ιταλίας – Αιγύπτου.
Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τυχόν υπογραφή μνημονίου αμυντικής συνεργασίας Ελλάδας – Ιταλίας στα πρότυπα με την Γαλλία το οποίο ζήταγαν σε πολιτικό επίπεδο για να προχωρήσει η υπόθεση των κορβετών.
►Διαβάστε επίσης: «Αρχύτας» και «Γρύπας»: Πώς φτάσαμε «τρέχοντας» στα δύο ελληνικά drones και η ολιγωρία ετών
Γάλλοι και Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Οι κερδισμένοι πάντως από την εξέλιξη αυτή προφανώς και θα είναι τόσο οι Γάλλοι που βρίσκονται αυτόματα με πολλά πλεονεκτήματα στα χέρια τους. Ταυτόχρονα αισιοδοξία πρέπει να αισθάνονται και στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά με τα οποία έχουν συμφωνήσει οι Γάλλοι σε περίπτωση που κερδίσουν το πρόγραμμα να συμμετέχουν. Μάλιστα τα ναυπηγεία μέχρι τέλος του μήνα θα βρίσκονται εξ’ ολοκλήρου στα χέρια του Γ. Προκοπίου έχοντας ξεπεράσει όλες τις νομικές διαδικασίες και ξεκινήσουν όπως φαίνεται δυναμικά.
MEKO και Spike N’ LOS
Όσον αφορά τις φρεγάτες ΜΕΚΟ η οποία σύμφωνα με πηγές, έχει κλείσει στην γερμανική κοινοπραξία TKMS-Thales Netherlands όπως ήταν και αναμενόμενο είναι στο «αέρα». Η αναγκαία αναβάθμιση των 30χρονων πλοίων του ΠΝ θα κοστίσει περίπου 500 εκατ. και όπως φαίνεται βάζει σε δεύτερες σκέψεις τη κυβέρνηση να προχωρήσει τουλάχιστον αυτή τη περίοδο.
Τέλος όσον αφορά το τρίτο μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα αυτό των ισραηλινών πυραύλων «Spike N’ LOS» με κόστος περίπου 330 εκατ. ευρώ η υπόθεση φαίνεται να έχει μπερδευτεί αρκετά και δεν είναι περίεργο να χαθεί στο …δρόμο.
Επιχειρηματικές αποστολές και κινητικότητα
Αν και παγωμένα τα εξοπλιστικά οι εταιρείες στο χώρο της αμυντικής βιομηχανίας πάντως δείχνουν ιδιαίτερη κινητικότητα επιβεβαιώνοντας την προσπάθεια και αποφασιστικότητα να αναπτυχθούν με εξωστρέφεια τα τελευταία χρόνια.
Έτσι σύμφωνα με πληροφορίες της «Η» μεγάλη επιχειρηματική αποστολή με ελληνικές εταιρείες διοργανώνεται αυτές τις ημέρες από τον ΣΕΚΠΥ και τη NAVAL Group. Πάνω από 20 εταιρείες θα βρεθούν στα μέσα Μαρτίου στα ναυπηγεία της Naval Group στη Lorient όπου θα έχουν B2B συναντήσεις με γαλλικές εταιρείες για να αναζητήσουν κοινό τόπο για συνεργασίες στο πλαίσιο της κατασκευής των φρεγατών αλλά και γενικότερα.
Industry Day στην Αθήνα
Την ίδια στιγμή πρόσκληση για Industry Day στην Αθήνα έχει στείλει το consortium των εταιρειών Thales-NL και Thyssenkrupp Marine Systems GmbH σε ελληνικές εταιρείες. Να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο consortium ετοιμάζεται να αναλάβει την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ όταν αποφασιστεί.
Σκοπός όμως όπως σημειώνουν και οι ίδιοι στην πρόσκληση είναι να βρεθούν και με εταιρείες σε τομείς τεχνολογιών με προσανατολισμό προς το μέλλον και όχι μόνο εταιρείες του ναυτικού και ναυτιλιακού τομέα.
Ερχεται η DEFEA
Τέλος να σημειωθεί ότι στην τελική ευθεία βρίσκεται πλέον η διοργάνωση της 2ης Διεθνούς μεγάλης αμυντικής έκθεσης «Defence Exhibition Athens – DEFEA 2023», που θα πραγματοποιηθεί από τις 9 έως τις 11 Μαΐου 2023.
Πρόσφατα άλλωστε ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Χαρδαλιάς, κατά τη διάρκεια συνάντησης που διοργάνωσε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας παρουσίασε σε 20 Ακόλουθους Άμυνας και μέλη διπλωματικών αποστολών ξένων κρατών στην Ελλάδα, την έκθεση.
Μάλιστα είναι ενδεικτικό ότι μετά την πρώτη διοργάνωση το 2021 φέτος η έκθεση θα είναι διπλάσια στον τεράστιο χώρο του metropolitan expo καθώς όλες οι μεγάλες εταιρείες αλλά και περισσότερες χώρες έχουν ήδη κλείσει τη συμμετοχή τους με ξεχωριστά περίπτερα. Ανοίγει έτσι πολλές πόρτες για τις ελληνικές εταιρείες του κλάδου καθώς θα έχουν την δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τις μεγαλύτερες αμυντικές επιχειρήσεις του κόσμου και να παρουσιάσουν τα προϊόντα και τις δυνατότητές τους.