Η υπουργός Αμυνας της Γαλλίας συναντάται με τον πρωθυπουργό για την υπογραφή των συμβάσεων πώλησης στην Πολεμική Αεροπορία 18 μαχητικών αεροσκαφών τύπου Rafale.
Οι αρμόδιοι αξιωματικοί του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού έχουν λάβει οδηγίες να εξετάσουν όλα τα υποψήφια πολεμικά πλοία που προσφέρονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Γαλλία, την Ολλανδία, τη Γερμανία, τη Βρετανία και την Ισπανία και να υποβάλουν τις εισηγήσεις τους μέχρι τον Απρίλιο του 2021.
Οι επιδόσεις των υποψήφιων φρεγατών σε σχέση με τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού είναι το βασικό κριτήριο για την επιλογή του πλοίου που θα αποτελέσει τη ραχοκοκαλιά του στόλου για τις επόμενες τέσσερις δεκαετίες.
Πολλά θα εξαρτηθούν από το συνολικό τίμημα για τη ναυπήγηση των πλοίων, από το υποκατασκευαστικό έργο που θα αναληφθεί από ελληνικά ναυπηγεία και βεβαίως από τη λεγόμενη ενδιάμεση λύση, δηλαδή τις φρεγάτες που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν από το Πολεμικό Ναυτικό μέσα στα επόμενα δύο χρόνια και μέχρι να αρχίσει η παράδοση των καινούριων φρεγατών.
Σήμερα Δευτέρα, η υπουργός Αμυνας της Γαλλίας Φλοράνς Παρλί φτάνει στην Αθήνα για την υπογραφή των συμβάσεων πώλησης στην Πολεμική Αεροπορία 18 μαχητικών αεροσκαφών τύπου Rafale.
Από το Παρίσι έχει προαναγγελθεί ατύπως ότι η κυρία Παρλί θα παρουσιάσει επίσημα νέα, ανταγωνιστική πρόταση την αγορά τεσσάρων φρεγατών τύπουBelh@rra.
Τι θα περιλαμβάνει η νέα γαλλική πρόταση; Σύμφωνα με πληροφορίες (ΠΗΓΗ), το Παρίσι θα εισηγηθεί να γίνει σε ελληνικά ναυπηγεία σημαντικό μέρος του χτισίματος των δύο -ίσως τριών- εκ των τεσσάρων φρεγατών.
Το τίμημα που προσφέρουν οι Γάλλοι στην Ελλάδα, κατά πληροφορίες, ανέρχεται σε περίπου 4 δισ. ευρώ για τα τέσσερα πολεμικά πλοία, κόστος σημαντικά μειωμένο από την τιμή των περίπου 3 δισ. ευρώ για δύο φρεγάτες, πρόταση που είχε αναγκάσει την κυβέρνηση Μητσοτάκη να εξηγήσει στην πλευρά του Εμανουέλ Μακρόν ότι η υλοποίηση του προγράμματος δεν ήταν εφικτή.
Συνεργάτες του πρωθυπουργού επισημαίνουν ότι μετά την κατάθεση της ελκυστικής πρότασης των Γάλλων διά χειρός της υπουργού Αμυνας Παρλί, νομοτελειακά θα καταθέσουν ανταγωνιστικές προσφορές και οι άλλες χώρες που επιδιώκουν να κερδίσουν το συμβόλαιο των 4 δισ. ευρώ.
Πέραν της τεράστιας ονομαστικής αξίας του προγράμματος των φρεγατών, είναι κοινό μυστικό ότι όποιος αναλάβει τη ναυπήγηση θα αποκτήσει προνομιακή σχέση συνεργασίας με το Πολεμικό Ναυτικό για την προμήθεια ανταλλακτικών και άλλων υλικών για τα επόμενα 40 χρόνια.
Το Πολεμικό Ναυτικό θα υποβάλει τη δεσμευτική του πρόταση για την προτιμώμενη φρεγάτα τον Απρίλιο. Από την κυβέρνηση δεν κρύβουν ότι στην τελική απόφαση θα αξιολογηθούν και η μεταβατική πρόταση για πολεμικό πλοίο, το τίμημα, η προτεινόμενη στρατηγική σχέση συνεργασίας, αλλά και πιθανές εναλλακτικές.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με στέλεχος του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, θα ήταν δελεαστικό το σενάριο της προσφοράς από τους Γάλλους ακόμη 10-12 μαχητικών αεροσκαφών Rafale αντί της ενδιάμεσης λύσης για φρεγάτες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν μέχρι να ολοκληρωθεί η παράδοση των δύο πρώτων πολεμικών πλοίων.
Η τελική απόφαση για τον ανάδοχο της ναυπήγησης των τεσσάρων φρεγατών αναμένεται στις αρχές καλοκαιριού, όταν και προβλέπεται η παράδοση του πρώτου εκ των 18 μαχητικών Rafale με τα οποία θα ενισχυθεί η Πολεμική Αεροπορία.
Ποιες είναι οι διαφορές των δύο πλοίων (MMSC – Belhara)
Όσο αφορά τα ραντάρ των δύο πλοίων εδώ ξεκάθαρα υπερτερεί το γαλλικό πλοίο. (ΠΗΓΗ) Η Bellhara με το SeaFire 500 έχει ουσιαστική τη διπλάσια εμβέλεια, με 500 χιλιόμετρα ενώ το TRS-4D που έχουν οι MMSC έχουν εμβέλεια 250 χλμ.
Η διαφορά αυτή είναι πολύ ουσιαστική, ειδικότερα από την στιγμή που η ηγεσία του ΠΝ έχει ξεκαθαρίσει πως η νέα φρεγάτα που θα προμηθευτούμε πρέπει ξεκάθαρα να έχει δυνατότητες αεράμυνας περιοχής.
Στην πράξη το ραντάρ των Bellhara της επιτρέπει να εντοπίζει στόχους νωρίτερα ενώ παράλληλα έχει δυνατότητα ταυτόχρονης εμπλοκής 16 στόχων τη στιγμή που η MMSC μπορεί να βάλει μόλις δύο βλήματα εναντίον ισάριθμων στόχων.
Αναφορικά με τα όπλα που φέρουν τα δύο πλοία η μεν Belhara έχει 16 βλήματα μεσαίου βεληνεκούς Aster 15 και 16 βλήματα μεγάλου βεληνεκούς Aster 30. Από την άλλη μεριά τα πλοία MMSC φέρουν φόρτο 32 ESSM ή 8 SM-2. Σίγουρα η γαλλική φρεγάτα είναι καλύτερα εξοπλισμένη αλλά από την άλλη θα ήταν υπερβολή να χαρακτηρίσει κάποιος τα MMSC ως απροστάτευτα.
Η Βelharra, όμως έχει το τεράστιο πλεονέκτημα πως μπορεί να εξοπλιστεί με τους πυραύλους scalp naval που μπορούν να πλήξουν στόχους μέχρι και 1000 χλμ και πρόκειται πραγματικά για ένα όπλο στρατηγικής σημασίας, αλλά εδώ υπάρχει το μειονέκτημα πως αν «φορεθούν» scalp naval μειώνονται τα βλήματα αντιαεροπορικής άμυνας που είναι και πρέπει να είναι η βασική επιχειρησιακή απαίτηση.
Για την αντιμετώπιση και εξουδετέρωση στόχων επιφανείας τα δύο πλοία αξιοποιούν παρόμοια βλήματα, με τις γαλλικές φρεγάτες να εξοπλίζονται με Exocet Block IIIC έναντι Harpoon Block II των αμερικάνικων. Για όπλο εγγύς άμυνας CIWS και τα δύο πλοία μπορούν να φέρουν RAM.
Ένα σημείο στο οποίο τα δύο πλοία παρουσιάζουν μεγάλη διαφορά είναι αυτό του ανθυποβρυχιακού πολέμου, που επίσης είναι ένα τομέας που αποτελεί προτεραιότητα για το ΠΝ. Συγκεκριμένα η Bellhara είναι αδιαμφισβήτητα πολύ καλύτερο πλοίο σε αυτό το κομμάτι αφού διαθέτει ένα ολοκληρωμένο σύστημα ανθυποβρυχιακής έρευνας. Ενώ στο αντίποδα η MMSC έχει μειωμένες δυνατότητες σε αυτό τον τομέα, πάντα σε σχέση με τις Belhara, αφού δεν φέρει σόναρ τροπίδας, κάτι που το ΠΝ θεωρεί εκ των ων ουκ άνευ.
Οι φρεγάτες MMSC είναι πιο γρήγορες από τις Belhara, 30+ έναντι 28 κόμβων, αλλά το σύστημα πρόωσης του πλοίου βασίζεται σε υδροπροωθητές (waterjets) και δυστυχώς έχει αποδειχθεί προβληματικό. Ακόμα ένα αμφιλεγόμενο στοιχείο των πλοίων MMSC είναι πως είναι κατασκευασμένα από αλουμίνιο στην υπερκατασκευή. Αυτό είναι θετικό από πλευράς ότι δεν ανεβάζει το κέντρο βάρους του πλοίου αλλά το μεγάλο μειονέκτημα είναι η αντοχή σε πλήγματα από εχθρικά κατευθυνόμενα βλήματα και η δομική καταπόνηση σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Πληροφορίες από Πρώτο Θέμα
Το seafire δεν έχει 500χλμ εμβέλεια, δια της βίας φτάνει τα 300χλμ. Αυτά όλα αφορούν μέσα και υψηλά υψόμετρα λόγω καμπυλότητας της γης. Η αλουμινένια υπερκατασκευή είναι ένα θέμα, αλλά θα σας ρωτήσω, υπάρχει στα χρονικά των τελευταίων 40 ετών πολεμικό πλοίο μεγέθους κορβέτας, φρεγάτας ή αντιτορπιλικού που να δέχθηκε πλήγμα και να μην τέθηκε τουλάχιστον εκτός μάχης; Εδώ ολόκληρα καταδρομικά Ticonderoga και έχουν υπερκατασκευή αλουμινίου. Ναι, το water jet έχει θέμα, αλλά τα προβλήματα αυτά δημιουργήθηκαν και από τη πολύμηνη χρήση των πλοίον σε ωκεάνιο περιβάλλον, ενώ στο Αιγαίο ή στην Μεσόγειο, γενικά, τα ταξίδια είναι μικρότερης διάρκειας και οι επισκευές πολύ πιο τακτικές. Ο οπλισμός είναι ανάλογος με τις απαιτήσεις του αγοραστή. Οι Belharra που έχουν δοκιμαστεί; Που υπηρετούν; Δεν είναι υπόεξοπλισμένες; Δεν έχουν ECM, δεν έχουν CIWS, δεν έχουν 7″ πυροβόλο. Δεν έχουμε μείνει ικανοποιημένοι από τις Ολλανδικές και Γερμανικές σχεδιάσεις τόσες δεκαετίες;