fbpx

Τι θα συνέβαινε εάν ο Έλληνας ΠτΔ ή ο Πρωθυπουργος ήταν θετικοί στον COVID-19

υπουργο

Με αφορμή την ασθένεια του Προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ έχει ενδιαφέρον να δούμε τι συμβαίνει σε περίπτωση ασθενείας (φυσικά και του covid-19) του Έλληνα Προέδρου της Δημοκρατίας και αντίστοιχα του Πρωθυπουργού.

Θα ξεκινήσουμε με τον Πρωθυπουργό καθώς αυτός ασκεί την ουσιαστική εκτελεστική εξουσία στο πολίτευμά μας.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν από τα βασικά.

Κυβέρνηση της Ελλάδας

Κυβέρνηση της Ελληνικής Δημοκρατίας ονομάζεται το συλλογικό όργανο της ελληνικής πολιτείας που έχει ως αποστολή του τον καθορισμό και την κατεύθυνση της γενικής πολιτικής της Xώρας, σύμφωνα με τους ορισμούς του Συντάγματος και των νόμων.

Η Κυβέρνηση είναι το ανώτατο, μετά τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, όργανο της εκτελεστικής εξουσίας και ουσιαστικά το μοναδικό κυρίαρχο όργανο για τη διακυβέρνηση του κράτους, αφού ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δε συμμετέχει στη λήψη πολιτικών αποφάσεων. Την Κυβέρνηση αποτελεί το Υπουργικό Συμβούλιο που απαρτίζεται από τον Πρωθυπουργό και τους Υπουργούς. Οι Υφυπουργοί κατά το Σύνταγμα μπορεί να αποτελούν μέλη της Κυβέρνησης, η ισχύουσα νομοθεσία όμως δεν τους περιλαμβάνει σε αυτή.

O Πρωθυπουργός Κ.Μητσοτάκης

Όπως αναφέρει το Σύνταγμα στο άρθρο 38 (παράγραφος 2):

 Αν ο Πρωθυπουργός παραιτηθεί, εκλείψει ή αδυνατεί για λόγους υγείας να ασκήσει τα καθήκοντά του, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας διορίζει Πρωθυπουργό αυτόν που προτείνει η κοινοβουλευτική ομάδα του κόμματος στο οποίο ανήκει ο απερχόμενος Πρωθυπουργός, εφόσον αυτό διαθέτει στη Βουλή την απόλυτη πλειοψηφία των εδρών.

Η πρόταση γίνεται το αργότερο σε τρεις ημέρες από την παραίτηση ή την έκλειψη του Πρωθυπουργού ή από τη διαπίστωση της αδυναμίας του να ασκήσει τα καθήκοντά του. Αν κανένα κόμμα δεν διαθέτει στη Βουλή την απόλυτη πλειοψηφία των εδρών, εφαρμόζεται αναλογικά η παράγραφος 4 και στη συνέχεια το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 2 και η παράγραφος 3 του προηγούμενου άρθρου.


Η αδυναμία του Πρωθυπουργού να ασκήσει τα καθήκοντά του για λόγους υγείας διαπιστώνεται από τη Βουλή με ειδική απόφασή της που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, ύστερα από πρόταση της κοινοβουλευτικής ομάδας του κόμματος στο οποίο ανήκει ο Πρωθυπουργός, εφόσον αυτό διαθέτει στη Βουλή την απόλυτη πλειοψηφία των εδρών. Σε κάθε άλλη περίπτωση η πρόταση υποβάλλεται από τα δύο πέμπτα τουλάχιστον του όλου αριθμού των βουλευτών.


Εως ότου διοριστεί ο νέος Πρωθυπουργός τα καθήκοντα του Πρωθυπουργού ασκεί ο πρώτος κατά σειρά Αντιπρόεδρος και εφόσον δεν έχουν διοριστεί Αντιπρόεδροι ο πρώτος κατά σειρά Υπουργός.

Σύνθεση Υπουργικού Συμβουλίου

Το Υπουργικό Συμβούλιο αποτελείται από τον Πρωθυπουργό και τους Υπουργούς, στους οποίους περιλαμβάνονται και οι Αναπληρωτές Υπουργοί και οι Υπουργοί Επικρατείας (Υπουργοί άνευ χαρτοφυλακίου κατά το Σύνταγμα). Οι Υφυπουργοί δεν αποτελούν μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου (άρθρο 1 παρ. 2 Κώδικα Κυβέρνησης, Π.Δ. 63/2005), μπορεί όμως να προσκαλούνται στις συνεδριάσεις του χωρίς δικαίωμα ψήφου. Το Υπουργικό Συμβούλιο μπορεί να περιλαμβάνει επίσης και έναν ή περισσότερους Αντιπροέδρους, που διορίζονται μετά από πρόταση του Πρωθυπουργού και πρέπει, κατά το Σύνταγμα, να είναι Υπουργοί (άρθρο 81 παρ. 1).

Σειρά τάξης Υπουργείων

H σειρά τάξης των Υπουργείων σήμερα, καθορίζεται ως εξής:

  1. Υπουργείο Οικονομικών
  2. Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων
  3. Υπουργείο Εξωτερικών
  4. Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη
  5. Υπουργείο Εθνικής Άμυνας
  6. Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων
  7. Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
  8. Υπουργείο Υγείας
  9. Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας
  10. Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού
  11. Υπουργείο Δικαιοσύνης
  12. Υπουργείο Εσωτερικών
  13. Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου
  14. Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης
  15. Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
  16. Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
  17. Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
  18. Υπουργείο Τουρισμού
Η ΠτΔ Κατερίνα Σακελλαροπούλου

Τι γίνεται με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας;

To Σύνταγμα φυσικά προβλέπει τι συμβαίνει και με τον αρχηγό του κράτους, τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Συγκεκριμένα στο άρθρο 34 αναφέρει τα εξής:

1. Tον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, όταν απουσιάζει στο εξωτερικό περισσότερο από δέκα ημέρες, αν πεθάνει, παραιτηθεί, κηρυχθεί έκπτωτος ή αν κωλύεται για οποιονδήποτε λόγο να ασκήσει τα καθήκοντά του, τον αναπληρώνει προσωρινά ο Πρόεδρος της Bουλής? αν δεν υπάρχει Bουλή, ο Πρόεδρος της τελευταίας Bουλής και, αν αυτός αρνείται ή δεν υπάρχει, η Kυβέρνηση συλλογικά.


Kατά την περίοδο της αναπλήρωσης του Προέδρου δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις για τη διάλυση της Bουλής, με εξαίρεση την περίπτωση του άρθρου 32 παράγραφος 4, καθώς και οι διατάξεις για την παύση της Kυβέρνησης και την προσφυγή σε δημοψήφισμα, κατά τις διατάξεις του άρθρου 38 παράγραφος 2 και του άρθρου 44 παράγραφος 2.


2. Aν η αδυναμία του Προέδρου της Δημοκρατίας να ασκήσει τα καθήκοντά του παρατείνεται πέρα από τριάντα ημέρες, συγκαλείται υποχρεωτικά η Bουλή, ακόμη και αν αυτή έχει διαλυθεί, για να αποφασίσει με την πλειοψηφία των τριών πέμπτων του συνόλου των μελών της, αν συντρέχει περίπτωση εκλογής νέου Προέδρου. Σε καμία πάντως περίπτωση η εκλογή νέου Προέδρου της Δημοκρατίας δεν μπορεί να καθυστερήσει περισσότερο από έξι συνολικά μήνες, αφότου άρχισε η αναπλήρωσή του που προκλήθηκε από αδυναμία του.

Επιτρέπεται η αναδημοσίευση με την προσθήκη ενεργού link για το De-Facto

2 thoughts on “Τι θα συνέβαινε εάν ο Έλληνας ΠτΔ ή ο Πρωθυπουργος ήταν θετικοί στον COVID-19

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

shares