Ολυμπιακή Αεροπορία | Η Άνοδος και η Πτώση

Ολυμπιακή Αεροπορία | Η Άνοδος και η Πτώση

Η ίδρυση της Ολυμπιακής Αεροπορίας, το λογότυπο της εταιρείας, οι θρυλικές στολές και πως περνάει από τα χέρια του Αριστοτέλη Ωνάση στο Ελληνικό Δημόσιο.

Γράφει η Αγγελική Σαρακινού

Σαν σήμερα 6 Απριλίου 1957 ξεκινάει τη λειτουργία της η Ολυμπιακή Αεροπορία. Ακόμη ένα όνειρο του Έλληνα κροίσου, Αριστοτέλη Ωνάση που γίνεται πραγματικότητα. Ήταν τέλη Ιουλίου του 1956, όταν ο Αριστοτέλης Ωνάσης αγοράζει τις Εθνικές Αεροπορικές Γραμμές από το Ελληνικό Δημόσιο. Μετά από αυτή την αγορά του εφοπλιστή η εταιρεία παίρνει το όνομα ‘’Ολυμπιακή Αεροπορία’’.

Ένα χρόνο αργότερα, το πρωί της 6ης Απριλίου 1957, η Ολυμπιακή Αεροπορία πραγματοποιεί το πρώτο της δρομολόγιο στην ιστορία της ελληνικής εναέριας συγκοινωνίας το Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Ο κυβερνήτης του δρομολογίου ήταν ο Παύλος Ιωαννίδης. thumbnail 10

Η εταιρεία αποτελούταν από 15 ελικοφόρα, 14 DC-3 και ένα DC-4 και είχε 835 υπαλλήλους προσωπικό. Εκείνη τη χρονιά λειτουργεί η πρώτη γραμμή εκτός ελληνικών συνόρων στο ταξίδι Αθήνα-Ρώμη-Παρίσι-Λονδίνο.

Στη πτήση αυτή βρέθηκαν άνθρωποι κυρίως από τον επιχειρηματικό χώρο, οι οποίοι ταξίδευαν για επαγγελματικούς λόγους αλλά και ελάχιστοι επιβάτες που είχαν την οικονομική δυνατότητα να κάνουν ένα τέτοιο ταξίδι. Εκείνη την εποχή ένα ταξίδι στο εξωτερικό θεωρούνταν πολυτέλεια για αυτό και ήταν λίγοι εκείνοι που το πραγματοποιούσαν.

Το 1958 ανοίγουν ακόμη δύο νέες γραμμές: Αθήνα-Ζυρίχη-Φρανκφούρτη και Αθήνα – Τελ Αβίβ. Την ίδια χρονιά προσθέτονται στην εταιρεία άλλα δύο ελικοφόρα DC-6. thumbnail7

Το λογότυπο της Ολυμπιακής Αεροπορίας

Χρόνο με το χρόνο η Ολυμπιακή μεγαλώνει και ξεκινάει να συνδέει όλο και περισσότερες πόλεις σε Ελλάδα και εξωτερικό. Από την Αθήνα και το Παρίσι ως το Μόντρεαλ και την Νέα Υόρκη και από το Γιοχάνεσμπουργκ μέχρι και την Αυστραλία. Η Ολυμπιακή Αεροπορία έχει ‘’ανοίξει’’ τα φτερά της για τα καλά. Ένας λευκός αετός ο οποίος έμοιαζε πολύ με έλικα, σε συνδυασμό με πέντε δακτυλίους και την ονομασία Olympic ήταν το πρώτο λογότυπο της εταιρείας. Λίγα χρόνια μετά ο Αριστοτέλης Ωνάσης ζητάει από τους συνεργάτες του να σχεδιάσουν ένα καινούργιο λογότυπο. thumbnail8

Ο Ωνάσης γνώριζε από την αρχή τι ακριβώς ήθελε! Το ιδανικό λογότυπο για να κοσμεί τα αεροπλάνα του ήταν οι πέντε δακτύλιοι του εμβλήματος των Ολυμπιακών αγώνων. Αυτό βέβαια δεν ήταν εφικτό να γίνει καθώς η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή ισχυρίστηκε δικαιώματα στο έμβλημα. Έτσι το νέο λογότυπο της Ολυμπιακής Αεροπορίας ήταν οι έξι δακτύλιοι. Οι πέντε οι οποίοι αναπαριστούσαν τις πέντε ηπείρους και ο έκτος δακτύλιος ο οποίος συμβόλιζε την Ελλάδα. Για το σήμα αυτό χρησιμοποιήθηκαν το μπλε, το κόκκινο, το κίτρινο και το λευκό χρώμα.

Οι θρυλικές στολές

Το προσωπικό της Ολυμπιακής Αεροπορίας εκπαιδεύεται στα καλύτερα κέντρα του κόσμου. Μεγάλη έμφαση έδωσε ο Αριστοτέλης Ωνάσης και στις στολές των αεροσυνοδών. Έλληνες και ξένοι σχεδιαστές μόδας της υψηλής ραπτικής όπως η Coco Chanel, ο Γιάννης Τσεκλένης, ο Pierre Cardin, ο Billy Bo ήταν μερικοί από τους τυχερούς που δούλεψαν για τον Έλληνα εφοπλιστή και τη μεγάλη του εταιρεία. Οι στολές ήταν αρκετά προσεγμένες και κομψές.

Ο πρώτος σχεδιαστής των στολών της Ολυμπιακής Αεροπορίας ήταν ο Jean Desses. Γεννημένος στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, ο ελληνικής καταγωγής σχεδιαστής ήταν γνωστός για την εποχή και ως ο ‘’Βασιλιάς της Μουσελίνας’’. Ο πολύ καλός του φίλος Αριστοτέλης Ωνάσης βλέποντας τις δημιουργίες του, έχοντας ντύσει τις πλουσιότερες κυρίες εκείνης της εποχής, του δίνει το βήμα να αφήσει και αυτός το στίγμα του στην Ολυμπιακή Αεροπορία. Η πρώτη στολή των αεροσυνοδών ήταν ένα αυστηρό μεσάτο ταγιέρ, σε μπλε απόχρωση, με λευκό πουκάμισο και καπέλο. thumbnail6

Από τον Ωνάση στο Ελληνικό Δημόσιο

Και ενώ όλα βαίνουν καλώς για την Ολυμπιακή Αεροπορία και τον Έλληνα κροίσο, στις 22 Ιανουαρίου 1973 συμβαίνει κάτι που του αλλάζει όλη του τη ζωή. Ο γιος του Αλέξανδρος Ωνάσης, χάνει τη ζωή του σε αεροπορικό δυστύχημα. Αυτή η είδηση εκτός από την οικογένειά του συνταράζει και ολόκληρη την Ελλάδα. Και κάπως έτσι ξεκινάει η αρχή του τέλους για την θρυλική εταιρεία. Ένα χρόνο μετά, το φθινόπωρο του 1974, δημοσιοποιεί πως θέλει να αποχωρήσει από κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Έτσι στις 15 Μαρτίου 1975 η εταιρεία μεταβιβάζεται στο  Ελληνικό Δημόσιο.

Ο Αριστοτέλης Ωνάσης έχει αφήσει τη δική του σφραγίδα στη θρυλική αυτή εταιρεία αφού το όνομά του θα είναι πάντα συνδεδεμένο με αυτή. thumbnail5 thumbnail4 thumbnail3

Η Αγγελική Σαρακινού σπουδάζει στη New Media Studies

One thought on “Ολυμπιακή Αεροπορία | Η Άνοδος και η Πτώση

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.